1401/10/06-12:11
در نشست روز ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی عنوان شد:

رشد ۶۸درصدی صدور پروانه مسکن در تهران با آغاز فعالیت های قرارگاه جهادی مسکن

رشد ۶۸درصدی صدور پروانه مسکن در تهران با آغاز فعالیت های قرارگاه جهادی مسکن

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران همزمان با سالروز زلزله بم عنوان کرد: ۵ دیماه ۱۳۸۲ نقطه عطفی برای توجه به اهمیت بالای نوسازی، مقاوم سازی و مباحث بازآفرینی شهری بود.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، مهدی هدایت همزمان با سالروز زلزله بم، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان این حادثه، با بیان این که در شهر تهران ۲۰۶ هزار پلاک فرسوده وجود دارد که یک میلیون نفر از جمعیت شهر را در بر گرفته است، عنوان کرد: ۵ دیماه نقطه عطفی برای نوسازی و مقاوم سازی و اهمیت مباحث بازآفرینی شهری شد به گونه ای که بیش از ۹۰% قوانین پس از این اتفاق مصوب و ابلاغ شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: پیش از زلزله بم بیشتر نوسازی و مقاوم سازی لبه های معابر اصلی مدنظر بود ولی بعد از حادثه بم دیدیم که زلزله موضوع فراگیری است که هم می تواند بافت میانی و هم بافت ناکارآمد را تحت تأثیر قرار دهد.

هدایت با اشاره به این که شهرداری تهران در این دوره از مدیریت شهر، یکی از سه اولویت خود را در کنار مباحث آلودگی هوا و ترافیک، موضوع نوسازی بافت های فرسوده قرار داده است، به مشوق هایی که در جهت نوسازی بافت فرسوده ابلاغ شده، اراضی که در جهت مسکن معوض در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته که بتواند از ظرفیت مسکن معوض در آزادسازی بافت فرسوده استفاده کرد و خدماتی که قرار است از محل ارزش افزوده پروژه هایی که در اختیار سازمان نوسازی قرار گرفته تأمین شود اشاره کرد و متذکر شد: همه این موارد باعث ایجاد ارزش افزوده و نوسازی در بافت های فرسوده و سکونتگاه غیررسمی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از تدوین طرح های موضعی سیمین قلعه، گلاب دره، اسلام آباد و غیره خبر داد و یادآور شد: بخشی از این طرح ها تصویب و بخشی در مراحل تصویب قرار دارد که امیدواریم بعد از تصویب نهایی طرح های مذکور با راهکارها و راهبردهایی که برای اجرای آنها پیش بینی شده بتوانیم هر روز بافت های فرسوده را در شهر تهران کم کنیم.

هدایت در ادامه از تدوین پیش نویس تفاهم نامه و سند همکاری مشترک میان سازمان نوسازی شهر تهران با وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در کنار بخش مسکن و نوسازی بافت های فرسوده بحث مقاوم سازی مدارس را پیش می بریم و امیدواریم بتوانیم در مقاوم سازی مدارس و مولدسازی سرمایه ها به وزارت آموزش و پرورش نیز کمک کنیم. 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران یاد آور شد: شهرداری تهران برای ایمن سازی فضاهای خدماتی ناایمن نیز اعلام آمادگی کرده و حداکثر مساعدت را در بخش هایی که در اختیارات قانونی شهرداری قرار دارد، انجام خواهد داد.

علی خانی، معاون برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این نشست عنوان کرد: پس از وقوع زلزله بم اتفاقات مشهودی در فعالیت های سازمان نوسازی صورت گرفت و شهر تهران با فاصله زیاد نسیت به سایر شهرها توانسته ۴۴% از بافت های فرسوده را با استفاده از ظرفیت دفاتر تسهیل گری، ارائه بسته های تشویقی نوسازی و... نوسازی کند.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران گفت: شهرداری تهران سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه تأمین خدمات در بافت های فرسوده هزینه می کند و امسال به دلیل قانون جهش تولید مسکن به حوزه ساخت و تولید مسکن با تشکیل قرارگاه جهادی تأمین مسکن ورود پیدا کرده است.

خانی با بیان این که سازمان نوسازی در راستای تحقق مأموریت های قرارگاه جهادی مسکن، ۱۱۵ پروژه بزرگ مقیاس معادل ۸۸ هزار واحد را وارد صدور پروانه کرده است، خاطرنشان کرد: تاکنون فعالیت های قرارگاه جهادی مسکن باعث رشد ۶۸% در صدور پروانه مسکن در شهر تهران شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که با تدوین بسته های تشویقی نوسازی تعداد واحدهای مسکونی ۴۶% و صدور پروانه ۵۷% رشد نسبت به پاییز سال گذشته داشته است، توضیح داد: متقاضیان نوسازی واحدهای بالای ۱۰۰ متر یک طبقه تراکم تشویقی، واحدهای ۵۰ تا ۱۰۰ متر در صورت عدم امکان تجمیع ۴ طبقه و پلاک های زیر ۵۰ متر که شهرداری نمی تواند تملک کند هم می توانند در شرایطی که می خواهند سرپناه خود را نوسازی و یا تجاری ۱۰۰% بدون تأمین پارکینگ بگیرند.

در این نشست خلیل محبت خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران پیرامون آسیب شناسی زلزله و آثار مخرب زلزله در محدوده گسل های استان تهران؛ معماریان، معاون شرکت بازآفرینی شهری ایران پیرامون سیاست ها و دیدگاه های شرکت بازافرینی شهری ایران و جزینی زاده، شهردار سابق بم در زمان وقوع زلزله و قائم مقام فعلی شهرداری بم پیرامون تجارب و آموزه های زلزله بم به ایراد سخنرانی پرداختند و برضرورت توجه به تجارب و استفاده از آموزه های زلزله بم و اهمیت نوسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری تأکید کردند.

در ادامه این نشست نیز ارتباط زنده از طریق ویدئو کنفرانس با مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی از تهران، محمد آیینی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از بم و مسئولان شهرداری مراکز بیرجند و کهکیلویه و بویراحمد برقرار شد. 

شایان ذکر است رویداد بم، سفیر نوسازی برای ایران قوی همزمان در ۱۰۰ شهر کشور از روز سوم دی ماه آغاز شد و تا ۵ دیماه ادامه داشت.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط