1401/10/29-13:07
یادداشت؛

پلاسکو؛ هشداری برای رفع خطر از ساختمان‌های بحرانی

پلاسکو؛ هشداری برای رفع خطر از ساختمان‌های بحرانی

🖋️امیر یزدی، شهردار منطقه ۱۲

در آستانه ۳۰ دی‌ماه، ششمین سالگرد حادثه دردناک پلاسکو هستیم که طی آن پس از وقوع حریق که سه ساعت و نیم به طول انجامید، ساختمان قدیمی چهارراه استانبول فرو ریخت.

دلیل اصلی این اتفاق، رعایت‌نکردن نکات ایمنی همچون دپوی انبارهای نامناسب و استفاده‌های غیراصولی از فضاها، زیست شبانه در محیط کارگاهی، استفاده غیراصولی از تجهیزات گرمایشی و... توسط مالکان و ذی‌نفعان ملک گزارش شد که با توجه به اخطارهای فراوانی که از سوی سازمان آتش‌نشانی به آنها شده بود، به‌کرات صورت می‌گرفت.

همه مردم شاهد بودند که از نخستین ساعات آتش‌سوزی، آتش‌نشانان فداکار و غیور با ازجان‌گذشتگی مثال‌زدنی و بی‌وقفه برای مهار آتش و کمک به جان کسانی که در آن ساعات در ساختمان بودند، تلاش می‌کردند؛ اما در نهایت تأسف عده‌ای از آنان زیر آوار ماندند و در این راه به درجه والای شهادت نائل شدند.

اکنون در آستانه ششمین سال درگذشت این عزیزان، ضروری است مردم و مسؤولان، ضمن یادآوری آن رشادت‌ها و قدردانی از مجاهدت‌های آنان در آن لحظات حساس، با توان حداکثری و به یاری همدیگر برای ارتقای ایمنی و جلوگیری از تکرار حوادثی از این دست بکوشیم؛ چراکه بی‌شک این مهم‌ترین گام در تحقق حقوق شهروندی است.

_بازسازی تیمچه حاجب‌الدوله، نقطه عطف برنامه‌ریزی‌ها برای ایمن‌سازی بازار

با توجه به این مطلب، شهرداری منطقه ۱۲ به عنوان اساسی‌ترین اولویت‌ها و سرفصل‌ها در برنامه‌ریزی خود به مقوله افزایش ایمنی و رفع بحران از املاک ناایمن پرداخته است. نقطه عطف این تصمیم‌گیری‌ها، حادثه آتش‌سوزی تیمچه حاجب‌الدوله بود که طی آن، نخست آتش‌نشانان وظیفه‌شناس سازمان آتش‌نشانی، عملیات اطفای حریق و مهار به‌موقع آتش را که می‌توانست به بروز خسارات جبران‌ناپذیری منجر شود، به انجام رساندند؛ سپس بی‌درنگ اخذ مجوز نوسازی این تیمچه با همکاری مشترک فرمانداری تهران، دادستانی تهران، سازمان میراث فرهنگی، اداره برق و شهرداری تهران صورت گرفت و به‌سرعت بازسازی این تیمچه انجام شد؛ به این ترتیب در این حادثه، دو اصل مدیریت بحران و پیشگیری از بحران‌های بعدی برای رسیدگی به این قبیل امور لحاظ شد.

نتیجه موفق این هم‌افزایی ما را بر آن داشت تا برای ایمن‌سازی بازار تهران، جلسات مستمری با حضور دادستانی و فرمانداری محترم تهران به همراه نمایندگان همه دستگاه‌های خدمت‌رسان برگزار کنیم که دستاورد این جلسات، اخذ مصوباتی تسهیل نوسازی و ایمن‌سازی بافت فرسوده و ساختمان‌های ناایمن در این محدوده بوده است.

_رفع خطر از ساختمان‌های بحرانی منطقه ۱۲

شهرداری منطقه ۱۲ همچنین به منظور جلوگیری از حوادثی نظیر حادثه پلاسکو، اخطارهای لازم را به همه سراهای محدوده بازار و پاساژهای سطح منطقه، ابلاغ کرده و با همکاری سازمان آتش‌نشانی، بازدیدهای دوره‌ای از ساختمان‌هایی با کاربری‌های عمومی را انجام داده و مسائل ایمنی مربوط به آنها را بررسی کرده است؛ همچنین ساختمان‌های بحرانی‌ای که از سوی سازمان آتش‌نشانی معرفی شده، با همکاری سازمان مدیریت بحران و وزارت راه و شهرسازی از نظر سازه‌ای بررسی شده است.

در نتیجه جلسات متعدد و مکاتبات در این زمینه، خوشبختانه تاکنون در ۶ ساختمان بحرانی و فوق‌العاده خطرناک منطقه، اقدامات ایمن‌سازی انجام شده که طی آن ضمن ایمنی از نظر آتش‌نشانی و اطفای حریق، از نظر استحکام سازه‌ای و بررسی نوع بهره‌برداری و ساماندهی ساختمان‌ها نیز اقدامات مؤثری صورت گرفته است.

_لزوم بازنگری در طرح تفصیلی و ایجاد بسته‌های تشویقی برای بافت فرسوده

به‌طور قطع با سیاست‌های تازه مدیریت شهری در زمینه نوسازی بافت فرسوده، شاهد مشارکت حداکثری سازندگان و مالکان خواهیم بود که روند ایمن‌سازی و بهبود وضعیت سازه‌ها را در پی خواهد داشت. خوشبختانه شهرداری منطقه ۱۲ با بازنگری طرح تفصیلی بازار تهران در حال مهیاکردن مقدمات این امر در این محدوده است و ان‌شاءالله به‌زودی شاهد وضعیت مناسبی در آن خواهیم بود.

در پایان ضروری است شهروندان محترم، به‌ویژه کسبه‌ای که از مجتمع‌ها و سراهای پاساژی استفاده می‌کنند، رعایت ایمنی و حفظ حریم‌هایشان در مشاعات را مد نظر داشته باشند تا پس از این شاهد حوادثی نظیر حادثه پلاسکو که مهم‌ترین عامل آن رعایت‌نکردن ایمنی در مشاعات ساختمانی بوده، نباشیم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط