1401/12/15-18:02
زاکانی در نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک:

مولدسازی منابع یعنی استفاده درست و حداکثری از ظرفیت‌های شهر/ تشریح راهکارهای کاهش ترافیک پایتخت

مولدسازی منابع یعنی استفاده درست و حداکثری از ظرفیت‌های شهر/ تشریح راهکارهای کاهش ترافیک پایتخت

شهردار پایتخت گفت: مطابق اسناد بالادستی تا سال ۱۴۲۰، ۱۱ خط مترو و ۲ خط اکسپرس در تهران باید فعال شود. هزینه احداث این خطوط به پول امروز رقمی حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر؛ نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک صبح امروز- دوشنبه پانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۱- با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران و جمعی از مدیران و مسئولان شهری در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. در ابتدای این مراسم زاکانی با اشاره به چالش‌های ترافیکی پایتخت گفت: بزرگ‌ترین مشکل تهران امروز مساله ترافیک است به‌ نحوی که اگر تمام پایتخت را تبدیل به خیابان کنیم بازهم به دلیل تولید خودروهای جدید پس‌ از مدتی مجدداً با چالش ترافیک روبه‌رو خواهیم شد.

وی تاکید کرد: تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیاز به تحول و بازنگری دارد. مطابق اسناد بالادستی تا سال ۱۴۲۰، ۱۱ خط مترو و ۲ خط اکسپرس در تهران باید فعال شود هزینه احداث این خطوط به پول امروز رقمی حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است.

زاکانی در ادامه پیرامون شرایط فعلی حمل‌ونقل عمومی پایتخت گفت: امروز حدود ۲۶۰۰ اتوبوس در شهر تهران فعال است که از این رقم ۱۸۵۰ اتوبوس در خطوط شهری فعالیت می‌کنند و باقی موارد نیز در سرویس‌های مختلف فعالند. همچنین ۶ هزار ون صددرصد فرسوده و ۷۲ هزار تاکسی با فرسودگی بالای ۶۰ درصد در تهران داریم. این ارقام و آمارها نشان می‌دهد وضعیت حمل‌ونقل عمومی در تهران مناسب نیست و باید به سمت  بازسازی و نوسازی آن برویم که برای این کار به اعتباری حدود ۵۰۷ هزار  میلیارد تومان نیاز داریم.

شهردار تهران اشاره‌ای نیز به راهکارهای مدیریت شهری برای حل بحران حمل‌ونقل عمومی و مساله ترافیک در پایتخت داشت و گفت:  یکی از طراحی‌های ما برای رسیدن به اهداف ترافیکی هوشمندسازی شهر و تکیه بر مساله فناوری است تا بتوانیم از این طریق سهم مسافرت‌های شهری شهروندان را کاهش دهیم. در قدم بعدی به‌دنبال توجه به زیرساخت‌ها و سامان‌دهی و هوشمندسازی باراندازهای پایتخت به‌ویژه در مناطق ۱۲ و ۱۶ هستیم زیرا این باراندازها علاوه‌بر اینکه سبب آزار و اذیت شهروندان می‌شود تاکنون نفعی برای ما نیز آن‌گونه که باید نداشته‌اند. مناسب‌سازی معابر شهری یکی دیگر از اهداف ما برای حل مساله ترافیک پایتخت است. در همین رابطه سال گذشته ۲۶۰ کیلومتر و امسال ۳۰۰ کیلومتر از معابر پایتخت مناسب‌سازی شده‌اند.

وی در ادامه افزود: برای حل مسائل مرتبط با حمل‌ونقل عمومی تهران افقی ۵ تا ۷ سال در نظر گرفته‌ایم و در نظر داریم تا سال ۱۴۱۰ به نقطه‌ای برسیم که در آن حمل‌ونقل عمومی کفاف مسافرت‌های شهری شهروندان را بدهد و در تهران از خودروی شخصی کم‌تر استفاده شود. در این افق هفت خط مترو تهران با اعتباری حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان و بهره مندی ۶۵ درصدی تکمیل خواهد شد.

زاکانی در رابطه با برنامه‌های شهرداری تهران برای بهبود وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت گفت: باید در رابطه با خطوط اتوبوسرانی فعال در تهران بازنگری صورت گیرد زیرا مطابق آمارها ۷۰ درصد از شهروندانی که از اتوبوس استفاده می‌کنند تنها به وسیله ۳۴ درصد از خطوط فعال اتوبوسرانی جابجا می‌شوند.

وی تأکید کرد: برای بهبود وضعیت اتوبوسرانی پایتخت در آینده‌ای نزدیک ۷۰۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت افزوده خواهد شد .

زاکانی در رابطه با ون و تاکسی‌های فعال در پایتخت نیز گفت: امروز ۶ هزار ون در تهران فعال‌اند که از این رقم ۴ هزار دستگاه مربوط به بخش خصوصی و حوزه غیر مرتبط با حمل‌ونقل عمومی است. مطابق مصوبه برنامه سوم باید میزان خودروهای ون فعال در پایتخت به ۲۵ هزار دستگاه برسد، مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته این خودروها نیز باید در خطوط ثابت اتوبوسرانی کم مسافر، خطوط ثابت تاکسی‌رانی پرمسافر و سایر خطوطی که مشخص شده‌اند بکار گرفته شوند. 

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون راهبردهای شهرداری تهران برای تأمین منابع مالی حوزه مرتبط با نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی گفت: از طریق مشارکت و مولدسازی منابع در تلاشیم اعتبار لازم برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را تأمین کنیم.

مولدسازی منابع از نظر ما یعنی استفاده درست و حداکثری از ظرفیت‌های شهر؛ به‌عنوان مثال قرار بود پایانه انتهایی خط شش مترو تهران در زمینی به وسعت ۵۹ هکتار در منطقه دولت‌آباد احداث شود با برنامه‌ریزی های صورت‌گرفته این پایانه را با رقمی کمتر به‌جای روی زمین در زیر زمین احداث خواهیم کرد و با این کار عملا ۵۹ هکتار از زمینی که در اختیار شهرداری است را حفظ کرده‌ایم تا در سایر موارد دیگر مرتبط با خدمت‌رسانی به مردم به‌کارگرفته شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط