1402/01/22-14:12
تشکری هاشمی در نطق پیش از دستور مطرح کرد؛

انتقاد از انتقال اعتبارات شرکت کنترل ترافیک به مؤسسه رایانه شهر بدون مصوبه شورا /در سیستم های حمل و نقل باید یکپارچه سازی صورت گیرد

انتقاد از انتقال اعتبارات شرکت کنترل ترافیک به مؤسسه رایانه شهر بدون مصوبه شورا /در سیستم های حمل و نقل باید یکپارچه سازی صورت گیرد

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اهمیت شرکت کنترل ترافیک، از انتقال کلیه اعتبارات این شرکت به موسسه رایانه شهر بدون اطلاع و مصوبه شورا انتقاد کرد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سید جعفر تشکری هاشمی در یکصد و سی و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به وضعیت شرکت کنترل ترافیک تهران، اظهار کرد: شرکت کنترل ترافیک توانسته با استفاده از منابع روز ترافیک تهران را کنترل کند و تجهیزات زیادی در اختیار آن قرار داشته و دارد و بیش از هزار و ۷۰۰ کیلومتر فیبر نوری، ۴۹۶ تقاطع هوشمند، ۳۰۰ تقاطع با سیستم های برنامه پذیر، هزار و ۵۰۰ دوربین نظارت تصویری و هزار و ۵۰۰ دوربین دیگر در اختیار این شرکت است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در شورای سوم وضع شرکت های شهرداری مورد بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در سال ۸۹ بر ضرورت فعالیت این شرکت به عنوان یک شرکت تخصصی تأیید شد و در سال ۹۳ نیز بر ابقاء این شرکت و  تجهیزات و سیستم های آن تأکید صورت گرفت؛ یعنی شورای شهر تهران به درستی این فعالیت را برای کلانشهر تهران با بیش از پنج هزار خودرو و یک میلیون موتورسیکلت، اضطراری تشخیص داد.

وی افزود: در ۲۵ اسفندماه سال قبل عضو هیئت مدیره و یکی از اعضای علی البدل شرکت کنترل ترافیک بدون اینکه صلاحیت داشته باشند، پیشنهاداتی را به شهردار تهران ارائه دادند که برمبنای آن کلیه حقوق، اعتبارات و زیرساخت ها قراردادهای پیمانکاری، کلیه دوربین های نظارتی و پلاک خوان، تجهیزات موجود در انبارهای شرکت، مسئولیت های قراردادهای سابق و فعلی و ۷۰ نیروی انسانی به مؤسسه رایانه شهر منتقل شود و مرکز مانیتورینگ در اختیار شرکت باقی بماند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه این نامه بدون اینکه امضای سایر اعضای هیئت مدیره و بدون اطلاع مدیرعامل و معاون حمل و نقل به شهردار تهران ارسال شده است، گفت: این نامه در شرکت ثبت نشده و در دبیرخانه دفتر شهردار تهران ثبت شده که اقدام غیرقانونی بوده و در تاریخ ۲۷ اسفندماه همزمان با آخرین پنج شنبه سال قبل در دفتر شهردار تهران و روز شنبه در معاونت حمل و نقل ثبت می شود و با توجه به اینکه شهردار تهران با جدیت مسائل را دنبال می کند و شهردار در همان روز پیشنهاد را مشاهده می کند و پیشنهاد می دهد که فیبر نوری فاوا و مترو نیز به این مؤسسه منتقل شود.

وی تأکید کرد: معاون حمل و نقل و ترافیک دستور داد که تمام فعالیت ها تا زمان بررسی متوقف شود؛ پس از ۲۵ روز معاون حمل و نقل در نامه ای اعلام می کند که حسب دستور شهردار تهران با این پیشنهاد موافقت می کند و باید اقدامات لازم صورت بگیرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مدیرعامل شرکت اخیراً مطلع شده است، اظهار کرد: معاونت حمل و نقل دستور داده که تمام فعالیت ها با قید فوریت به مؤسسه رایانه شهر منتقل شود و تصمیم به نوعی تمام شده بوده است و گویا مصوبات ما اعتباری بیشتر از کاغذپاره نداشته و حتی کلمه ای مکاتبه با شورا صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه چه فضیلت و دستاوردی در این تصمیم وجود داشته است، یادآور شد: مدیرعامل دو شغله سابق که غیرقانونی در جایگاه خود مشغول به کار بوده، نیروها را در تونل ها برای جابجایی مستقر می کند؛ در دوره مدیریت همین دوستان تجهیزات افت قابل ملاحظه ای داشته اما نسخه های خوبی برای اداره شهر داشتند.

تشکری هاشمی گفت: از ۴۹۶ تقاطع هوشمند، تجهیزات ۳۶۲ تقاطع فعال بوده و ۲۴ درصد دوربین های نظارت تصویری، ۴۵ درصد تلویزیون های شهری، ۴۵ درصد تابلوهای کنترل کیفیت هوا و ۶۰ درصد دوربین های کنترل سرعت در دوران مدیریت سابق خراب بوده اند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: در سیستم های حمل و نقل باید یکپارچه سازی صورت بگیرد و مستندات به شورا ارائه شود که بدانیم کدام گروه ذی صلاح بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که با انتقال تجهیزات به مؤسسه رایانه شهر و بی هویت کردن شرکت کنترل ترافیک، مشکلات برطرف می شود.

وی با اشاره به مشکلات ۳۵۰ نیروی شرکت به دنبال این تصمیمات، خاطرنشان کرد: به دلیل همین مشکلات تعدادی از نیروها به کشورهای دیگر برای کنترل ترافیک رفته اند و قرار شده باقی مانده نیروها نیز با شرکت هادیان قراداد یک ساله منعقد کنند، درخواست ما این است که اجازه داده نشود کسانی که حکم آنها ابطال شده در امور دخالت کنند.

تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه عدم امضای اعضا، مکاتبه بدون ثبت و بی اطلاعی مجمع شرکت از موضوع، غیرقانونی است، اظهار کرد: انتقال کلیه اعتبارات از شرکت به مؤسسه رایانه شهر بدون مصوبه شورا مورد توجه بوده است. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: اساسنامه شرکت رایانه شهر نیز نادیده گرفته شده است؛ صرفاً جابجایی ها باید با مجوز شورای اسلامی شهر انجام شود.

وی با اشاره به انتقال قرادادهای پیمانکاری و جابجایی تعهدات و تضامین، تصریح کرد: این تصمیم هیچ دستاورد و ارزش افزوده ای ندارد و هیچ گونه مطالعه ای در این زمینه صورت نگرفته است.

تشکری هاشمی با تأکید بر جلوگیری از فروپاشی سیستم حمل و نقل خاطرنشان کرد: از حرمت این شورا باید صیانت کرد، در این شورا به شورا جسارت می شود و وقتی حرمت شورا شکسته شود سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

در پایان نطق تشکری هاشمی و اعلام برخی انتقادات مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در واکنش به این گفته ها تأکید کرد: پیشنهاد ما این بود که امروز جلسه هم اندیشی در خصوص این موضوع برگزار شود؛ این جلسه را برگزار خواهیم کرد و مدارک باید ارائه شود تا اعضای شورا در جریان جزئیات قرار بگیرند و نظرات تمام افراد به ویژه کسانی که بر قوانین مسلط هستند، مطرح شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید بر اساس قوانین و اساسنامه ها عمل شود و ما چیزی غیر از این را دنبال نخواهیم کرد، امیدواریم نتیحه ای که گرفته می شود، مطلوب و به نفع شهروندان باشد.

در ادامه عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص گفت: بنده به عنوان کسی که هفت سال رئیس هیئت مدیره شرکت کنترل ترافیک بوده ام و در جریان مباحث هستم، می گویم که این روند در دوره پنجم آغاز شد و فروپاشی زیرساخت ها و امکانات و نیروهای انسانی کارآمد به عنوان سرمایه غیرقابل جبران صورت گرفت و ما روز به روز این قابلیت را از دست می دهیم.

علی اصغر قائمی با بیان اینکه باید برای حوزه آی تی شهرداری تهران اعلام خطر کرد، یادآور شد: باید تیم تفحص شکل بگیرد تا بتوان جایگاه شهرداری تهران را بازیابی کرد.

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه با بیان اینکه بعید می دانستیم این تصمیم واقعیت داشته باشد که متأسفانه واقعی بود، اظهار کرد: در سازمان فاوا مشکل نیروی انسانی وجود دارد؛ این سازمان نیروهای بسیار کارآمدی داشت و هزینه های زیادی شده بود تا به این شرایط رسید.

وی افزود: مدتی است که تکلیف شرکت کنترل ترافیک تهران مشخص نشده و نباید به سادگی برای این سیستم تصمیم گیری شود و یکباره به بیش از ۴۰۰ نیرو بگوییم که در حال ادغام شرکت هستیم، درست نیست.

علوی با بیان اینکه مؤسسه رایانه شهر پیمانکار بخشی از مأموریت های شرکت کنترل در خصوص چراغ ها بوده است، تصریح کرد: اینکه می گوییم بخش زیادی از مسئولیت ها به این مؤسسه منتقل شود، باید مورد بحث قرار بگیرد، تعدادی از کلانشهرها با شرکت کنترل ترافیک قرارداد منعقد کردند که این سیستم را پیاده کننده و اینکه ما خود شرکت را منتقل کنیم، صحیح نیست.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا نیز ضمن هشدار به سیستم های امنیتی، اظهار کرد: این سیستم ها باید حواسشان باشد که تجهیزات برای صیانت از اطلاعات مردم در این شرکت وجود دارد و از بین بردن این زیرساخت به معنای از بین بردن امنیت شهر و ایجاد فرصت برای دشمنان قسم خورده کشور است و باید دقت شود.

وی افزود: این کارها حکایت از بی دقتی در مدیریت نیست؛ این میزان شرکت و سازمان وجود دارد و چرا روی شرکتی دست گذاشته که چنین تبعاتی به دنبال خواهد داشت، وقتی عملیات تروریستی صورت می گیرد، نیروهای امنیتی در ابتدا از این تجهیزات استفاده می کنند.

عباسی گفت: اخیرا جاسوسی که محکوم به اعدام شد برای مسئولان تصمیم سازی می‌کرد و باید مراقب بود.

مهدی چمران با تأکید بر اینکه کسانی که تصمیم گرفتند قطعا به این مسائل توجه داشتند، گفت: باید ببینیم چنین تصمیماتی در مسیر بهبود بوده یا به بهبود آسیب می دهد؛ شاید یک طرفه سخن گفتن چندان درست نباشد و باید پاسخگویی صحیح صورت بگیرد.

وی در پایان افزود: همه ما دلسوز شهر هستیم و می خواهیم شهر پیشرفت کند؛ به ویژه در حوزه حمل و نقل با بودجه ای که مصوب کردیم نشان دادیم که هم شورا و هم شهرداری به این موضوع توجه دارند، لذا پیشنهاد می کنم یک طرفه سخن نگوییم و اجازه دهیم موارد بررسی شود.

نظرات

captcha
  • فتاح 6 اردیبهشت

    سلام. واقعاً آقای زاکانی برای اداره امور جاری کشور ، نامزد شده بودن؟ هنوز نتونستن سامانه اتوبوسرانی تهران را ناظر بر کسب رضایتمندی عامه مردم تهران فراهم کنن... اعضای کمیسیون حمل و نقل ، اگه جرات دارین یه روز صبح فقط سوار اتوبوس بشین تا صدای شکایت مردم محروم و مستضعف و صبور را بشنوین که چه دعاهایی هر روز نثارتون میکنن ... خدا عاقبتتونو بخیر کنه!

اخبار مرتبط