1402/01/29-01:09

اما و اگرهای راه‌اندازی خط متروی پرند

اما و اگرهای راه‌اندازی خط متروی پرند

يكی از شهرهای اقماری اطراف تهران كه طی سال‌های اخير رشد جمعيت پرشتابی را تجربه كرده و پيش‌بينی می شود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساكنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد، شهر جديد پرند است...

يكی از شهرهای اقماری اطراف تهران كه طی سال‌های اخير رشد جمعيت پرشتابی را تجربه كرده و پيش‌بينی می شود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساكنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد، شهر جديد پرند است. اين شهر در ۳۵ كيلومتری غرب پايتخت و در حاشيه آزادراه ساوه واقع شده است. جمعيت حال حاضر شهر پرند حدود ۴۵۰ هزار نفر بوده و روزانه بين ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بين شهرهای تهران و پرند در تردد هستند كه بخش عمده‌ای از آنها از طريق آزادراه تهران - ساوه به محل كار خود دسترسی پيدا مي‌كنند. در حقيقت دغدغه خانواده‌های اين جمعيت قابل توجه، صحت و سلامت سرپرستان خانوارهايی است كه برای امرار معاش، مجبور هستند هر روز با جاده مرگ مواجه شوند. 

روزهای حساس متروی شهر پرند

پروژه تكميل خط مترو تهران - پرند كه در واقع محدوده ۱۹ كيلومتری بين فرودگاه امام خمينی(ره) تا شهر جديد پرند را شامل مي‌شود(چرا كه امتداد خط يک مترو تا فرودگاه امام خمينی(ره) ايجاد شده و مسافرگيری در اين قطعه جاری است) روزهای حساس و سرنوشت‌سازی را پشت‌سر مي‌گذارد.

پس از انجام موفقيت‌آميز تست سرد اين خط كه تيرماه سال گذشته صورت گرفت، مسئولان و دست اندركاران امر با قاطعيت از راه‌اندازي كل خط مترو تهران - پرند تا قبل از پايان سال ۱۴۰۱ خبر دادند اما واقعيت آن است كه هنوز منابع مالی اين پروژه كه بيشتر به بحث خريد و نصب تجهيزات مربوط مي‌شود، تامين نشده‌است.

فرآيند واگذاری زمين برای تامين منابع مالی

در ابتدا قرار بود تا پيش از پايان سال ۱۴۰۰ شركت عمران شهر جديد پرند برای تامين بخشی از منابع مالی پروژه، حدود ۲۵ هكتار زمين با كاربری تغيير‌يافته در اختيار پيمانكاران مربوطه قرار دهد تا از محل فروش آن، فرآيند ثبت سفارش، خريد، حمل و نهايتاً نصب تجهيزات لازم تا حداكثر شهريورماه همان سال صورت‌پذيرد اما متاسفانه و عليرغم تاكيدات موكد وزير كشور، وزير وقت راه و شهرسازی و همچنين استاندار وقت تهران، عملاً تا به امروز چنين چيزی به صورت كامل محقق نشده‌است.

پروژه‌ای به ارزش بالغ بر ۵ هزار ميليارد تومان

آنچه امروز قطعی به نظر مي‌رسد آنكه، هر يک روز تاخير در تامين منابع مالی پروژه خط مترو تهران - پرند، احتمال افتتاح و بهره‌برداری از آن در موعد مقرر را معادل چند روز كاهش مي‌دهد. به عبارت ديگر تاخير در تامين هزينه های لازم جهت راه‌اندازی طرح، عملاً امكان استفاده نيم ميليون نفر جمعيت ساكن شهر پرند از پروژه‌ای كه بيش از ۹۰ درصد پيشرفت فيزيكی داشته و ايستگاه آن در مرحله نازك كاری است را سلب مي‌كند. اين در حالی است كه ارزش پروژه مذكور (در بخش حدفاصل فرودگاه امام خمينی(ره) تا شهر پرند) به ارزش امروز پول رايج كشور، مبلغی فراتر از ۵ هزار ميليارد تومان است و اينكه نتوان از سرمايه‌گذاری هنگفت صورت‌گرفته تا به اين لحظه استفاده برد، فرصت سوزی عجيبی به حساب مي‌آيد.

از طرفی باتوجه به تخصيص منابع مالی به صورت سنواتی و درازمدت كه با تورم روزانه قيمت كالا و خدمات همراه شده‌است، هزينه‌های پروژه ماه به ماه افزايش يافته و ادامه اين روند، تكميل طرح را سخت‌تر و بغرنج‌تر مي‌سازد. 

درخواست مجدد از رييس جمهور

در چنين شرايطی، به نظر مي‌رسد تخصيص اعتباری درخور نيازهای واقعی خط مترو تهران - پرند مي‌تواند بسيار كارساز و راهگشا باشد. اما اين امر فقط يكی ازشروط اصلی به ثمر نشستن پروژه مذكور است. از سوی ديگر شركت عمران شهر جديد پرند كه تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی فعاليت مي‌كند به همراه استانداری تهران بايد فكری عاجل برای اراضی قابل واگذاری به پيمانكاران اجرايی پروژه كنند تا قفل مشكلات مالی خط مترو تهران - پرند باز ‌شود.

در حال حاضر واگذاری ۲۵ هكتار زمين به عنوان منبع تامين غيرنقد كارهای باقي‌مانده پروژه (عمدتاً بخش تجهيزاتی) به صورت بخش به بخش(و نه كلی) روال اداری خود را طی مي‌كند كه همين امر زمان ثبت سفارش، خريد، تهيه، حمل و نصب تجهيزات را طولانی كرده‌است. ضمن اينكه وزارت نيرو نيز بايد مساله تامين برق پروژه به ميزان ۱۵ مگاوات را تعيين تكليف كند. با اين حال ريل دوم مترو در بخش حدفاصل فرودگاه امام خمينی(ره) تا شهر جديد پرند در حال ريل‌گذاری است تا اين پروژه در زمان افتتاح شامل يك خط رفت و يک خط برگشت باشد.

اين در حالی است كه دكتر رييسی رئيس جمهور كشورمان در جريان سفرهای استانی و بازديد مورخ ۱۷ آذرماه سال ۱۴۰۱ از شهر جديد پرند، تاكيدات لازم را به مديران ذيربط دولتی و از جمله وزيران راه و شهرسازی و نيرو داشته اند تا موانع اجرايی پروژه در اسرع وقت رفع و رجوع شوند و مترو شهر پرند هرچه سريعتر در اختيار مردم چشم انتظار اين شهر قرار گيرد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط