1402/02/31-14:46
در صحن شورا صورت گرفت؛

تصویب دو فوریت کاهش ۱۰ درصدی بهای بلیط مترو

تصویب دو فوریت کاهش ۱۰ درصدی بهای بلیط مترو

اعضای شورای شهر تهران در راستای تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم با ارائه طرحی دو فوریتی بر اصلاح و کاهش نرخ بلیط مترو تهران از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد تاکید و آن را به تصویب رساندند.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران؛ مهدی چمران در یکصد و چهل و هشتمین جلسه شورای ششم در جریان بررسی طرح دو فوریت کاهش نرخ بهای بلیت مترو اظهار کرد: گرچه بسیار سخت است اما سعی کردیم که قدمی از سوی مدیریت شهری برای کاستن بهای بلیت مترو برداشته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه این اقدام در راستای کاهش آلام مردم و حمایت از سخنان سال مقام معظم رهبری است، یادآور شد: قیمت بلیت مترو از سه هزار و ۷۷۰ تومان به سه هزار و ۴۰۰ تومان و دو هزار و ۸۵۰ تومان به دو هزار و ۵۰۰ تومان کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تاکسی متعلق به بخش خصوصی است، نمی‌توان چندان وارد شد اما در مترو، سعی کردیم قدمی برداریم و شورا و شهرداری باید بودجه اختصاص دهند که تفاوت قیمت را جبران کنند، چراکه به نفع شهر و شهروندان است.

چمران همچنین تصریح کرد: حتی اتوبوس‌ها نیز متعلق به بخش خصوصی است و نمی توانیم به آنها فشار وارد می کنیم و برای اتوبوس‌ها به صرفه نیست؛ رانندگان اتوبوس‌ها حتی وسایل نقلیه خود را تعمیر نمی‌کنند چون باید ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کنند.

وی با بیان اینکه کاهش این رقم مهم نیست بلکه پیام آن مهم است، خاطرنشان کرد: ما برای کاستن این گرانی ها و تورم، چنین کاری از دستمان برآمده است؛ ما انتظار نداریم فردا این کار انجام شود و ۱۵ روز فرصت می دهیم تا کاهش نرخ را اعمال کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه چنین اقدامی از لحاظ کارشناسی صحیح نیست اما ابعاد روانی آن در جامعه اهمیت دارد، گفت: می دانیم که این اقدام برای شرکت مترو سخت است اما پیشنهاد می کنیم که با این دو فوریت موافقت و کاهش نرخ اعمال شود.

احمد صادقی عضو شورای شهر تهران در مخالفت با طرح دو فوریت کاهش نرخ بهای بلیت مترو عنوان کرد: من در خصوص کاهش نرخ بلیط مخالفتی ندارم و معتقدم بیش از این رقم می توان با پرداخت یارانه سهم مردم را در خرید بلیط ناوگان عمومی کمتر کنیم تا در نهایت منجر به ارزان شدن خدمات شهر شود اما ما در 16 اردیبهشت امسال طرح یک فوریتی تصویب شد مبنی بر اینکه بر اساس شعار سال شهرداری ملزم شد تا ظرف مدت یک ماه لایحه کاهش تورم و افزایش تولید را به صحن شورا ارسال کند از جمله موضوع کاهش خدمات عمومی شهر اعم از نوسازی ها، امکانات رفاهی و فرهنگی و... که مخالفت من از این باب است که با ورود لوایح فوریت دار بطور جداگانه فرایند بررسی ها را زمان بیشتری صرف نشود و شهرداری در یک لایحه ای که الزام شده پیشنهادات خود در موضوع کاهش تورم را در تمامی بخش ها اعلام و صحن در خصوص آن تصمیم گیری کند.

چمران در توضیح این گفته ها اعلام کرد: ما در این خصوص پیشتازی کردیم و امیدواریم این گفته های شما در بخش های مختلف به سرعت از سوی شهرداری پیگیری و عملیاتی شود.

وی افزود: برخی از ناوگان عمومی شهر مانند تاکسیرانی و یا اتوبوسرانی بصورت خصوصی است اما مترو ذیل فعالیت های شهرداری تهران است از این رو تصویب چنین فوریت هایی اقدام عاجل در خصوص عملیاتی کردن شعار سال است.

محمد آخوندی در توضیح لایحه مربوط به بهای مترو اظهار داشت: دو نکته وجود دارد نخست اینکه زمانیکه ما می خواهیم در این خصوص تغییر قیمتی را ایجاد کنیم هزینه کسر شده از درآمدهای شرکت بهره برداری مترو نزول پیدا می کند و این موارد در بودجه ۱۴۰۲ تعیین تکلیف شده و به ازای درآمد ردیف های هزینه نیز لحاظ شده است از این رو پیشنهاد می شود تا در تبصره ای ذیل لایحه مورد اشاره اعلام شود که به نسبت هر میزان کاهش درآمد شهرداری موظف شود تا این هزینه را به شرکت بهره برداری مترو پرداخت کرده و در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۲ آن را لحاظ کند.

وی ادامه داد: با توجه به نبود زمانبندی فوری برای آغاز کاهش نرخ بلیط مترو و طی مراحل قانونی آن برای اجرا پیشنهاد می شود تا آغاز این کاهش از نیمه خردادماه امسال عملیاتی شود.

در پایان اعضای شورای شهر تهران در راستای تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم با ارائه طرحی دو فوریتی بر اصلاح و کاهش نرخ بلیط مترو تهران از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد تاکید و آن را به تصویب رساندند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط