1402/03/02-13:25
زاکانی در سلسله نشست‌ با نخبگان دانشگاهی:

هدف‌ ما مدیریت شهر تهران با مشارکت شهروندان از جمله نخبگان دانشگاهی است

هدف‌ ما مدیریت شهر تهران با مشارکت شهروندان از جمله نخبگان دانشگاهی است

شهردار تهران با بیان اینکه هدف‌ ما مدیریت شهر تهران با مشارکت دیگران از جمله نخبگان دانشگاهی است، گفت: به همین جهت به دانشگاه می‌آییم، نیازهایمان را تعریف می‌کنیم و با همراهی نخبگان پروژه‌های مشترک را پیش می‌بریم.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، صبح امروز سه شنبه-۲خرداد۱۴۰۲- در راستای نشست شهردار پایتخت با نخبگان، نشست شهردار تهران با شورای دانشگاه علم و صنعت در این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای نشست زاکانی با اشاره به چالش‌های پیش روی وی در ابتدای دوران مسئولیتش گفت: امکانات تهران در ابتدای دوره‌ی مسئولیت مدیریت شهری جدید فرسوده بود و ما با مشکلات بر هم انباشته مواجه شدیم، برای عبور از این شرایط در ۲۰ ماه گذشته سعی‌ کردیم شهر را به مثابه یک زیست بوم واحد بینیم و صرفا شهر را اداره نکنیم بلکه در تهران تحول ایجاد کنیم زیرا اداره کردن شهر آسان است اما ایجاد تحولی همه جانبه در روح و جسم تهران دشوار است.

 زاکانی افزود : در مرحله نخست باید به یک ثبات می‌رسیدیم که در عرض یک هفته این اتفاق رخ داد. نماد این ثبات عبور از تنش مالی در شهر تهران بود. با عبور از تنش یک ماه بعد پروژه‌های بر زمین مانده شهر تهران شروع شد و هم‌اکنون آزاد راه شهید شوشتری به طول ۱۶.۵ کیلومتر در شرق تهران در حال احداث است. با راه اندازی این آزاد راه ۱.۵ درصد از حجم بار ترافیکی شهر تهران کاهش پیدا خواهد کرد. هم‌چنین یال غربی بزرگراه یادگار امام به طول ۴.۵ کیلومتر و بزرگراه شهید بروجردی به طول ۴.۷ کیلومتر در حال احداث است که امسال ۳.۷ کیلومتر آن به بهره‌برداری می‌رسد.

یک میلیون و دویست هزار تن آسفالت‌ریزی در سطح معابر

وی در مثالی دیگر از چالش‌های تهران و رویکرد تحولی شهرداری برای حل آن گفت: ۱۱۰ میلیون مترمربع وسعت معابر شهر تهران است که دارای آسفالتی فرسوده است اگر بخواهیم سالانه تنها ۱۰ درصد از این معابر را بهسازی کنیم به یک میلیون و هفتصد هزار تن آسفالت نیاز داریم که این میزان ظرفیت تولید آسفالت در شهر تهران وجود نداشت و سال گذشته برای جبران عقب ماندگی‌ها دو کارخانه تولید آسفالت ایجاد کردیم تا فرسودگی‌های ۵ کارخانه قبلی را از بین ببریم، در نتیجه این اقدامات شرایط اکنون به جایی رسیده که در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، یک میلیون و دویست هزار تن آسفالت در سطح معابر شهر تهران ریخته خواهد شد.

امسال ۸ محله الگو در تهران طراحی خواهد شد

زاکانی ادامه داد: برای مدیریت تهران ۴ محور تحولی داریم که براساس آن کل اقدامات ما در شهرداری قابل تفسیر است و ذیل آن ۹ کلان پروژه نیز تعریف کرده‌ایم. به عنوان مثال در تحول کالبدی شهر تهران به دنبال ایجاد محله‌های الگو هستیم و در همین رابطه امسال ۸ محله الگو در تهران طراحی خواهد شد. محلاتی که ۷ سرانه اصلی برای زندگی شهروندی را خودش تامین خواهد کرد. پیش از این تهران تنها دو محله الگو مانند شهرک اکباتان داشته‌است که همگی مربوط به قبل از انقلاب می‌شود و با ارزش‌های فرهنگی آن دوره طراحی شده‌است. 

شهردار تهران افزود: تحول نرم یکی از محورهای اصلی تحولی در تهران است که در آن هدف اصلی ما رسیدن به شهروند الگو در پایتخت است، در این رابطه کلان  پروژه ما اداره شهر با مشارکت مردم و نخبگان است که ذیل آن تا کتون ۵۲ رویداد طراحی و ۴ مورد آن طراحی شده‌است. 

زاکانی پیرامون ایجاد تحول هوشمند در تهران نیز گفت: بیشترین توان فناوری کشور در شهر تهران تجمیع شده‌است اما از این توان در تهران آنگونه که باید بهره‌ای برده نمی‌شود، در همین رابطه بناست با همکاری کمیسیون ماده ۵ بزرگ‌ترین پارک علم‌و فناوری کشور در پارک ولایت به مساحت ۲۰۰ هکتار راه‌اندازی شود. این اتفاق می‌تواند باعث بهره‌مندی بیشتر شهر تهران از توان دانشی متمرکز در آن خواهد شد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نگاه به تهدیدهای موجود در تهران نگاهی فرصت محور است و در تلاشیم از تمامی ظرفیت‌ها برای بهبود کیفیت زندگی مردم استفاده کنیم، به عنوان مثال اخیر طبق توافقات صورت گرفته با نیروهای مسلح بنا شده پادگان‌های بزرگ ۰۶، جی، دوشان تپه و… تغییر کاربری بدهند.

زاکانی در پایان تاکید کرد: هدف‌ ما مدیریت شهر تهران با مشارکت دیگران از جمله نخبگان دانشگاهی است. به همین جهت به دانشگاه می‌آییم، نیازهایمان را تعریف می‌کنیم و با همراهی نخبگان پروژه‌های مشترک را پیش می‌بریم در طرف مقابل شهرداری تهران نیز وظیفه خود می‌داند نسبت به نیازهای دانشگاه بی تفاوت نباشد. به همین جهت در احداث مسکن اساتید، خوابگاه‌های متاهلی و… پیش قدم هستیم. ناظر به جابه جایی مرکز رشد دانشگاه نیز که مورد تاکید اساتید بود، شهرداری و به طور ویژه کمیسیون ماده ۷ پیگیر  این جابه‌جایی است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط