1402/05/26-10:49

شهردار منطقه ۵ طرح تفصیلی حصارک را تشریح کرد

شهردار منطقه ۵ طرح تفصیلی حصارک را تشریح کرد

احسان شریفی شهردار منطقه ۵ گفت: مزیت طرح تفضیلی حصارک این است که هیچ کدام از پهنه‌های فضای سبز که به پهنه جی معروف هستند در این طرح، نه تنها مساحتشان کم نشده که افزایش هم پیدا کرداند. به این ترتیب سرانه فضای سبز محله حصارک افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۵، پس از سالها مطالبه و تلاش اهالی حصارک، سرانجام در خرداد ماه سال جاری طرح تفصیلی حصارک به تصویب ماده پنج رسید و مشکلات عمده شهری این محله با اجرای این طرح برطرف خواهد شد.

احسان شریفی شهردار منطقه در این خصوص توضیح داد: محله حصارک یک محله دارای قدمت است ولی به دلیل بافت روستایی آن که نشانه قدمت آن است هیچوقت طرح تفصیلی مستقلی برایش در نظر گرفته نشده بود و مردم دچار مشکلات مختلفی شده بودند و نه تنها امکان ساخت و ساز به صورت مجاز برایشان فراهم نبود امکان اجرای شبکه معابر نیز فراهم نبود و به تبع آن دسترسی مجاز به آب، برق و گاز دچار مشکل بود.

او افزود: برای صدور مجوز‌های حفاری هم همیشه با مشکل همراه بود. در دوره مدیریت جدید، پیگیری‌های خیلی جدی‌ صورت گرفت. متولی این موضوع سازمان نوسازی شهر تهران بود و با انتخاب مشاور و بررسی‌های دقیق کارشناسی و استقرار دفتر توسعه محله‌ای در محله حصارک که پلاک رو پلاک هم، املاک شناسایی شد.

شریفی ادامه داد: دفاتر توسعه محله‌ای پلاک به پلاک را شناسایی می‌کنند همه عرصه‌های فضای سبز، عرصه‌های خدمات، عرصه‌های مسکونی و مسیر‌های تردد را شناسایی می‌کنند. به دلیل ظرفیت خوبی که محله حصارک برای گردشگری دارد محور گردشگری برایش درنظر گرفته شده است. از ویژگی‌هایی که الان اتفاق می‌افتد این است که مردم پس از ابلاغ طرح ساخت و ساز املاک مسکونی دارای سند می‌توانند مراجعه بکنند به شهرداری و طبق همه املاک پروانه بگیرند البته مزایایی را با توجه به فرسودگی بافت، ریزدانگی پلاک و عرض گذر کم یک مزایایی در طرح تفصیلی به نفع مردم در نظر گرفته شده است.

او درخصوص میزان تراکم محله حصارک بعد از اجرای طرح گفت: در این طرح پنج طبقه است و اگر تجمیع بکنند می‌توانند از طبقه مازاد با تراکم مازاد هم استفاده بکنند.

شهردار منطقه۵ تشریح کرد: هیچ کدام از پهنه‌های فضای سبز که به پهنه جی معروف هست در طرح تفصیلی نه تنها مساحتش کم نشده که افزایش پیدا کرده به این ترتیب سرانه فضای سبز محله حصارک افزایش پیدا می‌کند، ولی شاید شهروندان این خواسته را داشته باشند که این سرانه متعلق به شهرداری نیست و متعلق به باغات و املاک خصوصی است، چون می‌دانید که حصارک دارای باغات فراوانی است و اگر باغ مشجری آمادگی داشته باشند که این را به شهرداری واگذار بکنند ما می‌توانیم آن عرصه را خریداری بکنیم با حفظ فضای سبز باغی، تبدیل به یک پارک محلی بکنیم و در اختیار شهروندان قرار بدهیم.

اوادامه داد: ما آنجا مشکل مالکیت زمین داریم یعنی مالکیت زمین در اختیار شهرداری نیست وگرنه این کار را انجام می‌دهیم. صدور سند با قوه قضائیه است و سازمان ثبت اسناد متولی صدور سند هست. ولی در طرح تفصیلی یک مزیتی پیش بینی شده که که اگر ملکی فاقد سند باشد و قولنامه‌ای تا دو طبقه اجازه ساخت دارد یعنی می‌تواند با قولنامه اش تشکیل پرونده بدهد این یک مزیتی است که برای املاکی که ممکن است نتوانند سند بگیرند.

شریفی افزود: در طرح تفصیلی حصارک کمترین عرض معبر شش متری پیش بینی شده به این ترتیب معابری که خیلی کوچک‌تر اند این‌ها تعریض خواهند شد به شش متر، ولی محور اصلی هم که محور امام خمینی هست به عنوان یک استخوان بندی اصلی محله حصارک پیش بینی می‌شود. چند محور دیگر هم پیش بینی شده برای تردد گردشگران، چون گردشگران در آخر هفته به ویژه کوهنوردان و طبیعت گردان تو محله حصارک وارد می‌شوند خودروهایشان را صبح پارک می‌کنند و تا عصر ممکن است تراکم این‌ها موجب شود که مردم زندگی عادی شان و رفت و آمدشان و پارک خودرو‌های شخصی شان با مشکل مواجه بشود.

شریفی در خاتمه درخصوص خدماتی که مدیریت شهری هم اکنون به محله حصارک ارائه می دهد بیان کرد: ما هم اکنون آسفالت محله حصارک را سرعت بخشیدیم. جدول کشی، ستون، شبکه معابرش مشخص شد. زیرساخت توسعه را هم شروع می‌کنیم. مردم هم با مراجعه به دفتر توسعه محله‌ای که در خود حصارک مستقر است و یا شهرداری ناحیه یا شهرداری منطقه می توانند اطلاعات جزئی تر را دریافت نمایند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط