1402/07/30-21:39
تهران صاحب بلدیه می‌شود

بازآفرینی یک میدان تاریخی (میدان توپخانه تهران)

بازآفرینی یک میدان تاریخی (میدان توپخانه تهران)

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران از پیشرفت مطلوب ساختمان بلدیه تهران خبر داد.

به گزارش شهردارآنلاین؛ وی افزود: با توجه به اینکه پروژه از سال ۱۳۹۵ آغاز و پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته، در این دوره از مدیریت شهری تلاش برآن شده است تا این پروژه عظیم شهری با قابلیت های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی خود با سرعت بیشتری روند اجرا را طی کند.

دکتر حق لطفی اشاره نمود: اهمیت تاریخی میدان توپخانه به دلیل روند توسعه آن به عنوان یکی از میادین نوبنیاد حکومتیِ شهری دوره قاجار و روند تکامل آن تا به امروز است. میدانی در شمالِ محدوده ارگ و با انگیزه های نظامی و پشتیبانی حاکمیتی وقت. این میدان با رشد شهر در دوران ناصری و شکل‌گیری محدوده حصار دوم به وجود آمده و با رشد و تغییرات شهر، خود را هماهنگ کرده و تغییر نموده است. اولین کارخانه برق، اولین مدرسه دوران نو (دارالفنون) در مجاورت این میدان شکل گرفته و تغییر بانک شاهی به ساختمان کنونی بانک تجارت، تغییرات ساختمان بلدیه، در نهایت تخریب آن بهمراه تخریب تلگرافخانه و ساخت ساختمان بلند مخابرات که خلاءی فضایی و حسی را در میدان به وجود آورده است، قابل رویت اند.

مدیرعامل سازمان عمرانی شهرداری تهران عنوان کرد: ایجاد ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی در محوطه تخریب شده بلدیه تهران در سنوات گذشته و بروز اغتشاشات بصری، عملکردی و فضایی، مدیریت شهری را برآن داشت تا با نگاه احیاء فضاهای عمومی شهری در قلب تاریخی و فرهنگی و در راستای بازآفرینی یک میدان تاریخی و فرهنگی شهر، که شناسنامه و هویت این شهر را با خود همراه دارد، نسبت به ساخت ساختمان بلدیه اهتمام ورزد.

توجه به عدم امکان تغییرات فوری و کلی در تردد ترافیکی این محدوده از شهر و در ضمن نیاز جدی به پیاده محوری و تکریم عابرین در این بخش همچنین تکیه بر حمل‌ونقل عمومی، کف سازی و نوع حرکت درون میدان در برخورد با این موضوع تاثیر گذاشته و الگوی طراحی را شکل داده است.

این ساختمان به عنوان ساختمان بلدیه تهران که قرار است حیات شهر باشد، به نام خانه شهر مزین شده است. با ایجاد این ساختمان با کاربری فرهنگی و اجتماعی، ضمن احیاء میدان توپخانه و ساختمان بلدیه و بازگشت هویت فرهنگی و تاریخی به میدان، زندگی شبانه را نیز پررنگ تر و در دسترس شهروندان و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرار خواهد داد.

گفتنی است: بازآفرینی این بنای تاریخی توسط سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران با زیربنای حدودا ۱۸ هزار مترمربع به مساحت حدوداً ۵۰۰۰ مترمربع در چهار طبقه (دو طبقه روی زمین و دو طبقه زیرزمین) که به ایستگاه مترو نیز متصل خواهد شد، در حال اجرا می باشد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط