1402/08/12-01:45

برگزاری نشست مدیران بحران و پدافند غیرعامل کلانشهرهای ایران در همدان

برگزاری نشست مدیران بحران و پدافند غیرعامل کلانشهرهای ایران در همدان

پنجمین نشست مدیران بحران و پدافند غیرعامل کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران کلانشهرهای ایران در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۹ و ۱۰ آبان ماه به میزبانی شهرداری همدان برگزار شد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، این نشست با حضور ریاست کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران سازمان مدیریت بحران کشور، جمعی از معاونان و مدیران سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، معاون امور شهری و کلانشهر تهران، معاون سازمان پدافند غیرعامل کشور و معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد.

در این نشست موضوعات مربوط به دستاوردها و درس آموخته‌های حوادث سیل در کلانشهرها، پدافند غیرعامل و تفویض مسئولیت به ادارات بحران شهرداری‌ها و ساختمان‌های ناایمن و ارائه راهکار و انتقال تجربه و ارائه گزارشی از عملکرد سازمان مدیریت بحران شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در حاشیه این نشست درباره برگزاری این برنامه گفت: ۲۰ کلانشهر در کشور داریم که همه مرکز استان هستند. شهرداری‌های این کلانشهرها با هم مجمعی تشکیل داده‌اند و در قالب ۱۰ کمیسیون فعالیت می‌کنند.

وی افزود: مدیریت بحران این ۲۰ کلانشهر نیز با همدیگر نشست‌هایی برگزار می‌کنند و تاکنون یک نشست در زنجان، یک نشست در مشهد، دو نشست هم در تهران برگزار کردیم که مسائل مدیریت بحران در بحث مدیریت شهری را با جدیت دنبال می‌کنیم.

در نتیجه این تعاملات در بحث ارتقا ساختارها و کمک‌رسانی به شهروندان نیز موفقیت‌های خوبی حاصل شده است. به عنوان مثال می‌توان به عنوان نمونه به موضوع آبرسانی به شهر همدان در سال گذشته اشاره کرد که متاثر از بحران بی‌آبی رخ داد. ما از طریق ساز و کار همین کمیسیون به مدت ۲۰ روز آبرسانی به بیمارستان‌های شهر همدان را عهده‌دار شدیم و در این زمینه کمک کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط غیر حادثه نیز برای ارتقای ساختارها و زیرساخت‌های کمک‌رسانی به مردم و پیشگیری از حادثه که رویکرد اصلی ماست، همفکری، هم‌افزایی و مشارکت داریم.

نصیری در ادامه یادآور شد: پیشگیری از وقوع حادثه خیلی ارزان‌تر از پاسخ به حادثه است. در نتیجه اگر آموزش‌های لازم بله موقع اجرا شود یا تجهیزاتی مورد نیاز تهیه شود و برنامه‌ها پیشگیرانه در اولویت قرار گیرند حادثه یا خفیف‌تر می‌شود یا اصلا رخ نمی‌دهد. یا این که آمادگی برای مواجهه با آن افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: توجه به حریم‌ها در شهرسازی و صدور مجوزها باید مورد توجه قرار گیرد. همینطور در صدور پروانه‌های ساختمانی توجه به مسائل زیست‌محیطی از هر چیزی مهمتر است. ولی به هر حال بحث‌های حوزه آمادگی مثل خرید تجهیزات، آموزش‌ها و تمرینات و هم‌افزایی بین بخشی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی افزود: پیوست ایمنی یک ضمانت اجرایی و راه درستی است برای این که یک پروژه شهری که می‌خواهد آغاز شود همه ملاحظات ایمنی، پدافندی و محیط‌زیستی در اجرای آن دیده شود.

وی یادآور شد: امسال در شهرداری تهران ۵۸۸ پروژه شهری از طریق اداره کل بودجه به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ارجاع شد تا از نظر مدیریت بحران مورد بررسی قرار گیرد. تعدادی از این پروژه‌ها اجازه ساخت پیدا نکردند چون الزامات مدیریت بحران را در نظر نگرفته بودند. برای بخشی از پروژه‌‌ها نیز مشاور پدافند غیرعامل معرفی شد. در نتیجه اگر پیوست‌های پدافند غیرعامل درمورد آنها رعایت شود ، پروژه اصولی و درستی است که بعدها با مشکلی مواجه نخواهد شد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط