1402/08/21-17:16

آغاز مذاكرات رسمی برای احداث خط ۱۱ مترو تهران

آغاز مذاكرات رسمی برای احداث خط ۱۱ مترو تهران

پيرو انعقاد موافقت نامه طراحی، اجرا و سرمايه‌گذاری در خط ۱۱ مترو تهران با مشاركت تيم پيمانكار ايرانی- چينی طی سفر اخير شهردار تهران و هيات همراه به كشور چين و رايزنی پيرامون نحوه مشاركت چيني‌ها در طرحهای حمل و نقل ريلی پايتخت، نمايندگان يک شركت چينی به كشورمان آمده و در محل شركت مترو تهران، بحث و بررسی در خصوص احداث خط ۱۱ مترو را آغاز كرده اند؛ البته در كنار اين شركت چينی، يک شركت ايرانی هم در ابر پروژه مذكور حضور خواهد داشت.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بين‌الملل شركت راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو)؛ مهندس "هاشم روحانی" مجری خط ۱۱ مترو در رابطه با جزييات مذاكرات اخير با چيني‌ها گفت: طی جلسه نخست مذاكره با تيم پيمانكاران ايرانی ـ چينی، ضمن بررسي برخي جزييات فنی و كلی پروژه، نحوه مراودات و روشهای مالی از جمله بازپرداخت هزينه‌های طرح، مورد بحث قرار گرفت. احداث خط ۱۱ مترو با محاسبات كنونی، نيازمند تامين يک ميليارد و پانصد ميليون يورو بودجه است و برای شروع كار، حداقل ۵۰ ميليون دلار سرمايه گذاری لازم است. در بدو امر، تيمی متشكل از دو شركت ايرانی و چينی پای ميز مذاكره آمده‌اند و شركت مترو تهران اين آمادگی را دارد كه در صورت طی مقدمات لازم و مشخص شدن مسائل مالی، بلافاصله زمين مربوط به تجهيز كارگاه را در اختيار پيمانكاران قرار دهد.

مهندس روحانی در ادامه با اشاره به تاكيد شركت مترو مبنی بر استفاده حداكثری از توليدات داخلی در تجهيز ايستگاههای خط ۱۱ گفت: واقعيت آن است كه در حال حاضر، توان توليد تجهيزاتی از قبيل پله برقی، آسانسور و بسياری از اقلام صنعتی ديگر در داخل كشور وجود دارد و يكی از الزامات شهرداری تهران برای ساخت خطوط جديد، توجه به اين ظرفيت ارزنده است.

مجري خط ۱۱ در پايان صحبتهای خود افزود: جلسه با تيم پيمانكاران ايرانی و چينی، به طور منظم ادامه خواهد يافت تا در صورت به تفاهم رسيدن در تمام موارد موافقتنامه مذكور، قرارداد اصلی منعقد و عمليات اجرايی از امسال آغاز شود.

گفتنی است خط ۱۱ مترو تهران به طول ۳۲ كيلومتر و شامل ۲۱ ايستگاه، از خطوط اولويت‌دار شبكه مترو بوده كه به واسطه پوشش مناطق كم برخوردار از حيث دارا بودن سيستم حمل و نقل ريلی، ساخت آن از اهميت بسيار بالايی برخوردار است.

يكی از شاخص‌های اين پروژه، اجرای ۲ ايستگاه و يک پاركينگ زيرزمينی در قالب يک ايستگاه جزيره‌ای است كه به عنوان يک طرح ايستگاهی نوين، ويژگي‌های منحصر به فردی دارد. از مهمترين مزايای اين روش، بهره‌برداری تدريجی از خط ۱۱ متناسب با پيشرفت عمليات اجرايی فازهای مختلف آن است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط