1402/09/01-17:52

صرفه‌جويی چند ميليارد تومانی در هر روز پس از راه‌اندازی خط مترو پرند

صرفه‌جويی چند ميليارد تومانی در هر روز پس از راه‌اندازی خط مترو پرند

راه‌اندازی ايستگاه مترو پرند و اتصال اين شهر به تهران از طريق خطوط حمل و نقل ريلی، ثمرات متعدد و قابل توجهی برای مسافران بين اين دو مركز جمعيتی دارد؛ البته كمک به كاهش آلودگی‌های زيست محيطی، مهمترين تاثير غيرقابل انكار افتتاح پروژه مذكور به شمار می‌آيد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط‌عمومی و امور بين‌الملل شركت راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو)؛ برآوردهای ترافيكی نشان مي‌دهد كه در حال حاضر، روزانه جمعيتی بين ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر براي رتق و فتق امور جاری خود، بين تهران و پرند در تردد بوده و اين جريان عبور و مرور، غالباً با استفاده از وسائل نقليه شخصی و يا تاكسی صورت می پذيرد. عادت مسافران فعلی اين مسير، از دو منظر قابل نقد و بررسی است؛ يكی آمار تصادفات جاده‌ای در آزاد راه تهران – ساوه كه مسير تردد مسافران پرند است و ديگری هزينه‌ای كه اين تعداد مسافر طی هر روز متحمل می شوند. به لحاظ ميزان تصادفات و آسيب‌های جرحی يا فوتی، نگاهی به آمار مصدومان و جان باختگان آزاد راه تهران - ساوه كه در برخی سالها به ۵۸ فوتی و صدها مصدوم رسيده است، خود گويای تمام نكات هشدار دهنده است؛ طبيعتاً با افزايش استفاده شهروندان از وسايل حمل و نقل عمومی، نه تنها بار ترافيک اين معبر پرتردد بين شهری كاهش خواهد يافت بلكه آمار تصادفات حمل و نقلی نيز به تبع آن تقليل مي يابد.

اما از حيث هزينه‌ای كه روزانه هر فرد برای تردد بين اين دو شهر صرف مي‌كند، برآوردهای مستند حكايت از آن دارد كه بر حسب مسير انتخابی و نوع وسيله كرايه شده، بين ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان برای رفت و آمد در مسير مذكور بايد خرج شود تا شهروندان به امورات جاری خود برسند. حال كافی است با يک حساب سرانگشتی و با اين فرض كه در بدو شروع فعاليت ايستگاه مترو پرند، بين ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر در هر روز از اين وسيله حمل و نقلی استفاده كنند، به رقم صرفه‌جويی صورت گرفته در هزينه‌های روزانه مسافران مربوطه دست پيدا كنيم.

در واقع می‌توان گفت با شروع بهره‌برداری از اين خط مترو، در مجموع روزانه حداقل يک ميليارد تا يک ميليارد و پانصد هزار تومان كمتر از جيب كل مسافران تهران - پرند هزينه می‌شود كه همين مقدار پول می تواند برخی نيازها و مايحتاج ضروری آنان را پوشش دهد.

با اين تعابير مي‌توان نخستين و بديهي‌ترين تاثيرات و كاركرد راه‌اندازی خط مترو پرند را متوجه شد و علت اصرار شهروندان صبور پرند در افتتاح هرچه سريعتر آن را درک كرد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط