1402/09/07-21:11
مظفر:

رشد ۱۷۲ درصدی مناطق ۲۲گانه تهران در عملکرد/ ۹۰ پروژه با وضعیت قرمز در پایتخت وجود دارد

رشد ۱۷۲ درصدی مناطق ۲۲گانه تهران در عملکرد/ ۹۰ پروژه با وضعیت قرمز در پایتخت وجود دارد

عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی گفت: در مقایسه‌ای که در خصوص رشد عملکردی هر منطقه با دخیل نمودن شاخص حجم رشد بودجه ریالی و تعریف پروژه‌های اثرگذار در کمیته بودجه انجام شد، مشخص گردید که عملکرد مناطق ۲۲گانه بطور متوسط نسبت به شش ماهه نخست سال جاری و نسبت به دوره مشابه سال گذشته، دارای رشد عملکردی ۱۷۲ درصدی بوده است.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از خبرگزاری برنا، گزارش نظارتی شورای اسلامی شهر تهران درخصوص ارزیابی عملکرد شش ماهه شهرداری تهران در زمینه تحقق برنامه و بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران روز گذشته از سوی کمیسیون برنامه و بودجه شورا در یکصد و نود و پنجمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران ارائه شد.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورا، در تبیین بخش ارزیابی عملکرد مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، در صحن علنی شورا گفت: براساس برنامه و بودجه مصوب شورا بالغ بر ۷۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای مناطق ۲۲گانه در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران اعتبار مصوب گردید؛ در سرفصل تملک دارایی های سرمایه ای مناطق ۲۲گانه، تعداد ۸۳۵ پروژه مستمر و ۴۵۴ پروژه غیرمستمر و در مجموع ۱۲۸۹ پروژه مصوب شده است.

وی افزود: براساس سامانه مدیریت و کنترل پروژه، پیشرفت فیزیکی در حوزه پروژه های تملک دارایی سرمایه ای در مناطق ۲۲گانه در پایان ۶ ماهه اول سال به شرح ذیل است:

منطقه یک ۳۹ درصد، منطقه دو ۴۱ درصد، منطقه سه ۳۱ درصد، منطقه چهار ۴۰ درصد، منطقه پنج ۴۱ درصد، منطقه شش ۳۷ درصد، منطقه هفت ۳۷ درصد، منطقه هشت ۴۴ درصد، منطقه نه ۳۹ درصد،منطقه ده ۳۵ درصد، منطقه یازده۵۳ درصد، منطقه دوازده ۳۹ درصد، منطقه سیزده ۶۱ درصد، منطقه چهارده ۳۸ درصد، منطقه پانزده ۳۶ درصد، منطقه شانزده ۳۱ درصد، منطقه هفده ۳۲ درصد، منطقه هجده ۴۸ درصد، منطقه نوزده ۲۹ درصد، منطقه بیست ۲۶ درصد، منطقه بیست و یک ۵۲ درصد و منطقه بیست و دو ۲۶ درصد در ۶ ماهه اول سال پیشرفت فیزیکی داشته اند. در مجموع بطور میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه های تملک دارایی سرمایه مناطق ۲۲گانه ۳۹ درصد بوده است. البته باتوجه به پروسه فراخوان و انجام تشریفات اداری مناقصات و انعقاد قرارداد که در ۶ ماهه ابتدا سال زمانبر است، این میزان پیشرفت در مجموع نویدبخش است.

میثم مظفرعضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: یکی از رویکردهای شورای ششم در مناطق ۲۲گانه تعریف پروژه های توسعه محلی بوده که هم اکنون با عنوان پروژه های من شهردارم در سطح محلات شناخته می شود. هدف از تعریف پروژه های توسعه محلی ، پروژه های نه چندان بزرگ اما دارای کارکرد ارتقای کیفیت زندگی در اسکیل محلات است که وضعیت کیفیت زندگی در زیست بوم محله را برای شهروندان در افق کوتاه مدت ارتقا می دهد و با مشارکت خود آنها تعیین می گردد؛ براین اساس تعداد ۱۰۸۸ پروژه توسعه محلی در بودجه مصوب ۱۴۰۲ شهرداری تهران در مناطق ۲۲گانه مصوب گردید. گزارش های مستند و آماری شورا نشان می دهد که وضعیت عملکرد مناطق ۲۲گانه درخصوص وضعیت پروژه های توسعه محلی مطلوب و قابل تحسین بوده است.

وی اظهار داشت: در پروژه‌های توسعه محلی مشاهده آمار نشان می‌دهد که در ۶ ماهه اول سال، ۵۹۷ پروژه توسعه محلی بطور کامل خاتمه یافته است یعنی ۵۵ درصد از پروژه‌های توسعه محلی در ۶ ماهه اول، پیشرفت ۱۰۰ درصدی داشته است. ۲۸ درصد از پروژه‌ها نیز که شامل ۳۰۲ پروژه می‌شود در حال اجرا بوده و ۱۷ درصد از پروژه‌ها که شامل ۱۸۹ پروژه می‌شود، طی گزارش شش ماهه آغاز نشده که این تعداد در حال حاضر کاهش یافته است.

وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت عملکرد شهرداری در پروژه های توسعه محلی مناسب بوده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه با تأکید براین نکته که علی رغم تحقق کامل درآمد شهرداری طی شش ماهه ابتدایی سال وحتی تحقق درآمد مازاد، اما با گذشت دو سوم از سال تنها ۱۵ درصد از بودجه صمصوب مناطق بصورت نقدی به آنها اختصاص پیدا کرده است لذا ضرورت دارد در تزریق نقدینگی و توجه ویژه‌تر به پروژه‌های احداثی و تملک دارایی سرمایه‌ای مناطق اقدام جدی‌تری انجام شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی ادامه داد: در مکاتباتی که با شهردار تهران انجام شد؛ قید شد که درصد پیشرفت فیزیکی مناطق مناسب است اما حدوداً تعداد ۹۰ پروژه وجود دارد که همچنان در وضعیت قرمز هستند. این‌ها پروژه‌هایی هستند که یا آغاز نشده و یا پیشرفت فیزیکی آن‌ها کمتر از ۳۰ درصد است. پاسخی که شهرداری در این باره ارائه داده کمی خوشبینانه است و انتظار می رود در گزارش‌های نظارتی جنبه سختگیرانه‌تری را پیش گرفته و برای کارهای انجام نشده شتاب بیشتری صورت پذیرد.

مظفر ادامه داد: در مقایسه‌ای که در خصوص رشد عملکردی هر منطقه با دخیل نمودن شاخص حجم رشد بودجه ریالی و تعریف پروژه های اثرگذار در کمیته بودجه انجام شد، مشخص گردید که عملکرد مناطق ۲۲گانه بطور متوسط نسبت به شش ماهه نخست سال جاری و نسبت به دوره مشابه سال گذشته، دارای رشد عملکردی ۱۷۲ درصدی بوده است. البته در نمودار رشد مناطقی را هم داریم که در بودجه امسال درخواست اعتبار و بودجه کمتری نسبت به سال گذشته خود داشته اند و به همین خاطر رشد منفی را نیز به ندرت و بسیار محدود در این نمودار مشاهده می کنیم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط