1402/09/12-12:45
پیرهادی تذکر داد:

هوای تهران، بسیار آلوده است/ دو نیروگاه در اطراف تهران از سوخت مازوت استفاده می کنند

هوای تهران، بسیار آلوده است/ دو نیروگاه در اطراف تهران از سوخت مازوت استفاده می کنند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، ضمن انتقاد از آلودگی شدید هوای تهران، از مازوت سوزی در دو نیروگاه اطراف تهران انتقاد کرد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جریان یکصد و نود و هفتمین جلسه شورای شهر، طی تذکری به موضوع آلودگی هوای تهران اشاره کرد و افزود: مردم شهر تهران از آلودگی هوا و تنفس در این شهر، نارضایتی دارند.

وی اظهار داشت: فارغ از اینکه چه دستگاهی در موضوع آلودگی هوا، مقصر است، واقعیت این است که هوای شهر تهران آلوده است و مردم این هوا را استشمام می کنند. فرزندان و کودکان دچار بیماری می شوند و ممکن است که نسل آینده ضررهای زیادی را متحمل شوند. احتمال دارد بسیاری از بزرگسالان و سالمندان دچار آسیب جدی شوند و برخی جانشان را از دست بدهند و خانواده هایی را داغدار کند.

پیرهادی با اشاره به گزارش منتشر شده کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در خصوص آلودگی هوا، خاطر نشان کرد: این گزارش در سال ۱۴۰۱ بررسی شده و در تیرماه سال ۱۴۰۲ در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شده است.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قانون هوای پاک در ۲۵ تیرماه ۱۳۹۶  به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و بعد از آن گزارش هایی را تهیه کرده اند؛ اظهار داشت: در گزارش کمیسیون کشاورزی مستنکفین از قانون به تفصیل احضار شده‌اند و همچنین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان «آسیب شناسی قانون هوای پاک» و همچنین گزارش «الزامات اجرای قانون هوای پاک با تاکید بر اعتبارات» مفصلاً کمیت و کیفیت اجرای قانون ارزیابی و ارائه شده است.

وی افزود: سخنگوی کمیسیون اصل نود اینگونه اشاره می کند که دیوان محاسبات کشور نیز گزارشی با عنوان «حسابرسی زیست محیطی نحوه اجرای قانون هوای پاک» مورخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ و سازمان بازرسی کل کشور نیز در گزارشی اختصاصی با عنوان «بررسی نحوه اجرای تکالیف قانونی توسط دستگاه‌های اجرایی در خصوص کاهش آلودگی هوای کلان شهرها» مشروحاً به نحوه اجرای این قانون و ناقضان و اجرا کنندگان ناقص آن پرداخته است.

پیرهادی ادامه داد: کمیسیون در آخرین گزارش خود قرائت شده در جلسه مورخ ۳ اردیبهشت ۹۸ صحن علنی مجلس شورای اسلامی راهکارهای جامع و مدون را با استفاده از نظرات تمامی دستگاه‌های اجرایی و ناظر احساس کرده بود که گزارش‌های نظارتی فعلی حاکی از آن است که تقریباً به عموم این موارد عمل نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: سازمان محیط زیست متولی اجرای ۶۰ حکم قانونی در قانون هوای پاک بوده که کمتر از ۱۰ درصد آن محقق شده است و این در حالی است که فرماندهی اجرای این قانون بر عهده این دستگاه است.

پیرهادی افزود: نکته قابل توجه آن است که روند تغییرات غلظت سالانه ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون طی بازه زمانی سال ۸۸ تا ۱۴۰۱ روند کاهشی دارد اما همچنان بسیار بیشتر از حد مجاز است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: بر اساس گزارش کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، وزارت نفت استانداردهای لازم را در استفاده نیروگاه‌ها از سوخت مازوت به کار نگرفته و سوخت‌های تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه نشده است.

وی تأکید کرد: بر اساس این گزارش وزارت نیرو در تأمین برق مورد نیاز کشور نه تنها از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده نکرده است تا جایی که به دلیل شرایط خاص تحریمی کشور مصرف مازوت در حال افزایش است و طبق اعلام مرکز اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از ۱۶ نیروگاه کشور ۱۴ نیروگاه مصرف مازوت دارند.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه این گزارش اصل نود در تیر ۱۴۰۲ است؛ خاطر نشان کرد: اگر کسی اعتراضی نسبت به این گزارش دارد به این کمیسیون برود.

وی با طرح این پرسش که چرا برخی می خواهند بگویند اینگونه نیست؛ به نیروگاه شهید منتظرالقائم در اطراف تهران اشاره کرد و اظهار داشت: مسئولان بیایند بگویند که این نیروگاه در زمستان سال گذشته مازورت سوزی نداشته و موضوع را تکذیب کنند.

وی ادامه داد: آنچه جای تعجب و درد دارد؛ این است که مطابق جدیدترین گزارشی که وزارت درمان و آموزش پزشکی با همکاری مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۱۴۰۰ تهیه کرده کل هزینه‌های ناشی از مرگ و میر منتسب به ذرات ۲.۵ pm در کشور طی سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۱/۳ میلیارد دلار برآورد شده است.

پیرهادی ادامه داد: مجموع هزینه اقتصادی مرگ‌های ناشی از مواجهه با ذرات معلق در سال ۱۴۰۰ در شهر تهران به طور میانگین برابر با ۳ میلیارد و چهارصد میلیون دلار می‌باشد؛ قطعاً این هزینه‌ها در سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

وی گفت: با احتساب میانگین تعداد مرگ کل منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق ۲.۵ pm در بزرگسالان، بالاتر از ۳۰ سال در شهرهای مورد مطالعه در کشور طی سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۰ هزار و ۸۳۷ نفر بوده است.

همچنین به گفته وی نتایج نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ به طور میانگین درصد مرگ منتسب به ذرات معلق در کشور برابر با ۱۲/۵۹ بوده است؛ بر اساس این گزارش تعداد مرگ و میر کل همه علل در بزرگسالان بالاتر از ۳۰ سال منتسب به آلاینده 2.5 pm طی سال ۱۴۰۰ در شهر تهران به طور میانگین ۶ هزار و ۳۹۸ نفر است.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: در جلسه ای که دیروز به صورت رسمی در استانداری تهران داشتیم با حضور نماینده فنی و عمرانی استاندار تهران؛ نماینده شرکت پخش و پالایش اعلام کرد که دو نیروگاه از سوخت مازوت استفاده می کنند که نیروگاه منتظر قائم یکی از آنها است.

وی با طرح این موضوع که مردم تا کی باید در موضوع آلودگی هوا دچار مشکل و عذاب شوند؛ خواستار پیگیری و حل اساسی این مشکل شد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط