1402/09/21-13:52
در نشست هم اندیشی مجریان خطوط جدید مترو مطرح شد:

پیاده سازی "مدل ديجيتالی اطلاعات ساخت" در روند ساخت خطوط ۸ تا ۱۱ شبكه مترو تهران

پیاده سازی "مدل ديجيتالی اطلاعات ساخت" در روند ساخت خطوط ۸ تا ۱۱ شبكه مترو تهران

در جلسه هم‌اندیشی مجریان خطوط جدید شبكه مترو تهران، به کارگیری روش "مدل‌سازی اطلاعات ساخت" (BIM) در اجرای خطوط ۸ تا ۱۱ مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای نخستین بار، پروژه خط ۱۱ مترو در این بستر پیاده‌سازی شود.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بين‌الملل شركت راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو)؛ مهندس"هاشم روحانی" مجری خط ۱۱، در رابطه با جلسه هم‌انديشی مجريان خطوط جديد شبكه مترو تهران و ماحصل آن گفت: مدل‌سازی اطلاعات ساخت (BIM) که مخفف عبارت Building Information Modeling می‌باشد، فرآیندی جهت مدیریت اطلاعات در پروژه‌های ساخت و سازی بوده و صرفاً به استفاده از نرم‌افزارهای خاص خلاصه نمي‌شود بلکه رویکردی جامع برای طراحی و برنامه ریزی هرچه بهتر یک پروژه ساخت و سازی است.

‏BIM در واقع یک فرهنگ مدیریتی است که بر پایه مدل‌سازي‌های ديجيتالی استوار بوده و با دخیل کردن تمام ذینفعان و دست‌اندرکاران پروژه در مرحله طراحی، گام بزرگی در راستای پيشگيری از دوباره‌کاری‌ها در طول اجرای طرح به شمار آمده و در نهایت محاسبه دقیق حجم کار و مصالح مصرفی، برآورد موشكافانه مسائل مالی و همچنين زمان بهينه انجام‌كار برای یک پروژه عمرانی را به ارمغان می آورد.

مهندس روحانی در ادامه افزود: علاوه‌ بر این، مدلی كه بعد از در پيش گرفتن این فرآيند كاركردی به‌دست می‌آید، حاوی اطلاعات دقیق هندسی، مصالح مصرفی و داده‌های مفید در زمينه کلیه اجزا، تجهیزات و تأسیسات پروژه مورد نظر بوده و در مرحله بعد از ساخت، به عنوان يک بانک اطلاعاتی مناسب به منظور تعمیر و نگهداری سازه به حساب می‌آيد. این امر بیانگر آن است که فراتر از کاربردهای موسوم در مراحل اولیه طراحی، از طریق اطلاعات به دست آمده در این روش، مزايای روش جديد حتی پس از تكميل پروژه و در دوران بهره برداری از آن نیز به كار مي‌آيد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط