1402/10/09-15:08
در پیش‌رویداد نوآیند ۳ مطرح شد؛

لزوم بهره‌‏مندی از ابزار هوش مصنوعی برای حل مشکلات زنان

لزوم بهره‌‏مندی از ابزار هوش مصنوعی برای حل مشکلات زنان

اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با مشارکت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، پیش رویداد نوآیند ۳ با موضوع هوش مصنوعی و آینده مسائل زنان را برگزار کرد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، مریم اردبیلی در این نشست با اشاره به  نگرش منفی به گسترش هوش مصنوعی اظهارکرد: نگاه تهدید محور به فضای ایجاد شده از سوی هوش مصنوعی، امکان نگاه به یکسری از فرصتهای آن را سلب کرده است.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با بیان اینکه هوشمند شدن در حال حاضر یک روند کلان است ادامه داد: اینکه ابعاد این روند هوشمندسازی، زیرروندها، نشانه ها و بخشهای مختلف آن چیست و هوشمند شدن، ما را به چه دستاوردهایی میتواند برساند، موضوع جالبی است.

وی با اشاره به اینکه استفاده ازهوش مصنوعی از دریچه های مختلف قابل مشاهده است، افزود: باید توجه داشت که مسئله هوش مصنوعی در ابعاد مختلف زندگی زنان به درستی بررسی شود. به طور حتم، هوش مصنوعی در حوزه آموزش، بهداشت، سلامت، کار، شغل، خانواده و نقشهای مختلف زنان و خیلی دیگر از موارد میتواند تاثیرگذار باشد.

اردبیلی با تاکید بر این موضوع که میتوان از این دریچه به هوش مصنوعی نگاه کرد که با هوشمند شدن در نظام مسائل زنان تغییر و اتفاقات مهمی رخ میدهد خاطرنشان کرد: میتوان با بهره ‏مندی از این ابزار برای مسائل و مشکلات زنان، راه حلهایی را در نظر گرفت.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با طرح سوالهایی درباره چگونگی تاثیرگذاری هوش مصنوعی در جامعه و زنان اضافه کرد: در جهانی که هوش مصنوعی فراگیر میشود، فرصتهای زنانه درآن جهان از چه جنس است؟ در جهانی که زنانه تر شده است فرصتهای هوش مصنوعی چیست؟ اساسا مفهوم جنسیت زنانگی و مردانگی در جهان هوشمند چگونه است؟ آیا نقشها، ابعاد توانمندی انسانی و تمایزهای جنسیتی در جهان هوشمند متفاوت میشوند؟ درآن جهان هوشمند تعادل چگونه ایجاد میشود؟ استعاره هوش مصنوعی چیست؟ این موارد همه سوالهایی هستند که لازم است در بررسی هوش مصنوعی به آنها توجه داشت.

وی افزود: آیا به هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار هوشمند نگاه میکنیم یا به عنوان جایگزین انسانها و یا به عنوان سایبر نگاه میشود؟ همچنین در سناریوهای تهدید آمیز، این مسئله مطرح شده که آیا ما رباتهای هوش مصنوعی میشویم؟ وهمینطور آیا هوش مصنوعی را رقیب و دشمن خود میبینیم و یا نگاه متعادل تری به آن داریم.

اردبیلی با اشاره به نگرش منفی به گسترش هوش مصنوعی هم گفت: یک نقل جدی از هوش مصنوعی این است که به طور جدی عمده مشاغل زنانه را از بین میبرد؛ همانطور که حدود ۲۶ میلیون شغل برای زنان در آمریکا در مرز خطر اعلام شده است.

مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: حتی اگر هوش مصنوعی جایگزین انسان نشود و درجات خیلی بالا از خودآگاهی را پیدا نکند، باز هم به طور جدی زندگی همه انسانها از جمله زنان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مدیرکل امور زنان وخانواده شهرداری تهران تصریحکرد: هنوز بسیاری از کشورها، سیاستگذاری برای هوش مصنوعی ندارند و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم.

ایجاد بانک اطلاعاتی ایدههای مطرح شده

حجت الاسلام احمدکوهی مدیرگروه آینده پژوهان مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی هم درباره تاثیرات هوش مصنوعی در جامعه زنان اظهار کرد: هوش مصنوعی در بحث زنان تاثیرگذار است؛ فارغ از این بحث که برخی مطرح می کنند که هوش مصنوعی زنانه یا مردانه دیده می شود؛ هوش مصنوعی در یکسری از موارد می تواند به نفع زنان و جامعه آنها باشد و مسائلشان را هموارتر کند. 
وی افزود: البته عدم توجه به استفاده درست ازهوش مصنوعی میتواند آسیبهای بیشتری را به جامعه زنان وارد کند برای همین نیازمند مراقبت، توجه و سیاست گذاری صحیح هستیم.

حجت الاسلام کوهی با اشاره به چالشهای توسعه و گسترش هوشمصنوعی برای جامعه زنان هم گفت: خیلی از پیشبینیهای جهانی شاهد آن بوده که هوش مصنوعی میتواند این پتانسیل را داشته باشد که به جامعه زنان ضربه بزند و تبعیض وارد کند و یا آن تبعیض ها و نابرابری هایی را که وجود داشته، گسترش دهد. این نگرانی در استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد و لازم است اقدامی در اینباره انجام بگیرد تا شاهد این ضرر نباشیم.

مدیرگروه آیندهپژوهان مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای رفع چالشها میشود اقداماتی انجام داد که هوش مصنوعی دامن زننده به بعضی از ظلمها و نابرابریها در زنان نشود و بتواند کاری کند که به نفعشان باشد.

وی با اشاره به فواید هوش مصنوعی و مجهز شدن زنان به این ابزار بیان کرد: ذات هوش مصنوعی میتواند نفعهایی برای جامعه زنان داشته باشد که در این جلسه برفواید آن با همفکری دیگر افراد شرکت کننده نگاهی داشتیم و مورد بحث قرار گرفت.

حجت الاسلام کوهی تصریح کرد: هوش مصنوعی نه الزاما به نفع و یا ضرر جامعه زنان است بلکه ملزم هستیم به درستی و در زمان مناسب از آن استفاده کرده تا فرصتهای خوبی از جمله پویایی، حرکت، نشاط و سلامت  را برای جامعه زنان به ارمغان بیاوریم.

وی گفت: در بحث هوش مصنوعی و مسائل زنان این وظیفه فعالان و نهادهای دیگر است که این موضوع را به عنوان یک عامل مهم در تحول مسائل زنان جدی بگیرند و برای آن برنامه ریزی کنند.

مدیرگروه آینده پژوهان مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایدههای مطرح شده در این پیش رویداد هم گفت: ایده ها و نظرات افراد شرکت کننده در بانک اطلاعاتی ذخیره میشود و ما این ایدهها را به عنوان نگاشت مسائل هوشمندی زیست بوم حکمرانی ایران جمع بندی کرده و منتشر میکنیم تا این راهکارها مبنایی برای اقدامات آینده کشور باشند.

گفتنی است برگزارکنندگان رویداد نوآیند با هدف کشف مسئله های نوپدید آینده حکمرانی ایران از طریق نوآوریهای باز و مشارکتهای جمعی سعی میکنند مسائلی را که در آینده با آنها مواجه خواهیم شد را از پیش رقم بزند و در نظام حکمرانی ورود پیش دستانه به این موارد داشته باشند و تنظیم گری کنند. در پیشرویداد نوآیند ۳ با موضوع هوش مصنوعی و آینده مسائل زنان، بررسی چگونگی استفاده از هوش مصنوعی، چالشها و فرصتهای استفاده از آن از جمله استفاده نادرست و نداشتن حریم خصوصی، دست کاری شبکههای اجتماعی، تهدید مشاغل زنان و همچنین ورود نیروهای اجتماعی، حذف کارهای تکراری، فرصتهای آموزشی، کمک به مسائل بهداشتی و سلامتی از جمله مباحث گفتگوی حاضران در این جلسه بود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط