1402/11/17-14:51

عمليات حفاری قطعه نخست خط ۱۱ به روش اتريشی انجام می شود

عمليات حفاری قطعه نخست خط ۱۱ به روش اتريشی انجام می شود

عمليات حفاری تونل در قطعه اول پروژه احداث خط ۱۱ متروتهران به روش اتريشی و با ماشين آلات مربوطه صورت خواهد پذيرفت اما در فازهای بعدی، اولويت مديران شركت مترو استفاده از دستگاه حفار مكانيزه يا همان تی بی ام است.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه(مترو) مهندس "هاشم روحانی" مجری خط ۱۱ مترو تهران در مورد آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث خط ۱۱ مترو گفت: برای حفاری تونل‌های شهری، معمولا چند روش وجود دارد؛ یکی از اين روش‌ها، روش حفاری مکانیزه تمام مقطع است که به آن حفاری با دستگاه TBM گفته می‌شود؛ این دستگاه ضمن حفاری مسیر، سازه تونل را هم احداث می‌کند.

اما یک روش دیگر برای حفر تونل، روش اتریشی یا همان NATM است که آن هم با ادوات و ماشين آلات حفاری انجام می‌شود اما تمام مقطع نیست. درواقع زمانی از این روش استفاده می‌شود که یا به دلیل محدودیت‌های فنی امکان استفاده از دستگاه حفار مکانیزه نیست و یا خود دستگاه تی بی ام موجود نیست زیرا تعداد این قبیل دستگاه ها در کشور محدود است.

روحانی با بیان این موضوع که برای حفاری تونل هاي‌ مترو روش دستی نداریم، ادامه داد: با توجه به تاکید مدیریت شهری جهت احداث و بهره برداری از خطوط جدید در کوتاهترین زمان ممکن، در حال حاضر صرفا قطعه اول خط ۱۱ به دلیل الزام رسیدن به زمان بندی مورد نظر جهت بهره برداری، به روش NATM حفاری خواهد‌ شد. در این روش که به روش اتریشی معروف است، پیشروی حفاری به صورت مرحله ای (ابتدا طاق، سپس پله و در نهایت کف بند) خواهد بود. بدیهی است عملیات اجرایی سایر قطعات این طرح با اولویت حفاری مکانیزه و به شرط رعایت زمان بندی مصوب در دستور کار قرار دارد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط