1402/12/08-16:19

احیای خانه_باغ تاریخی علاءالدوله وارد فاز مطالعاتی شد

احیای خانه_باغ تاریخی علاءالدوله وارد فاز مطالعاتی شد

احیا و مرمت خانه-باغ علاءالدوله، حاکم تهران در دوره‌ ناصرالدین‌شاه و انقلاب مشروطه، واقع در حد فاصل خیابان لاله‌زار و خیابان فردوسی وارد مرحله مطالعاتی شد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، این خانه_ باغ با مساحت ۲۱۰۰ مترمربع که در سال ۱۴۰۰ توسط شهرداری منطقه ۱۲ تملک شده بود، باحضور علیرضا عرفانیان معاون فنی وعمرانی منطقه، مریم ابهری مدیر امور مناطق مرکز مطالعات و برنامه ريزی شهر تهران و جمعی از مدیران و کارشناسان این مرکز، بازدید شد و طرح مطالعاتی آن در دستور کار قرار گرفت.

عرفانیان معاون فنی وعمرانی منطقه ۱۲ گفت: احیای این ملک با هدف احیای باغات قدیمی به منظور ارتقای سطح کیفی خدمات عمومی شهری ، افزایش سرانه‌ فضای سبز در محلات کم‌برخوردار و  همچنین حفظ و صیانت از ابنیه و آثار تاریخی و فرهنگی در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این خانه-باغ، یکی از سه باغ‌ واجد اهمیت واقع در غرب لاله‌زار، در کنار باغ اتحادیه (خانه‌ طهران) و باغ ناصرالملک قره گزلو (باشگاه بانک تجارت) است، به ارزش بالای این پلاک و اهمیت تملک آن به منظور استفاده‌ عموم در پهنه‌ فرهنگی تاریخی تهران اشاره کرد.

عرفانیان گفت: این خانه که از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خریداری شده، تنها بخش اندکی از ملک تاریخی علاءالدوله است که در حد یک تالار آینه در آن باقی ‌مانده که این تالار آینه متراژی کمتر از ۱۵۰ متر دارد و بقیه زمین، هم‌اکنون بایر است.

پاشایی معاون برنامه ریزی وسرمایه انسانی منطقه ۱۲ نیز با اشاره به اهمیت بحث مطالعاتی این پروژه گفت: می بایست قبل از شروع احیای این خانه_ باغ کارایی، موانع و مزایای طرح  به طور دقیق ارزیابی شود.

این طرح که با مشارکت معاونت  فنی وعمرانی منطقه ۱۲ ومعاونت برنامه ریزی وسرمایه انسانی اجرایی می شود؛ مواردی چون دفع موریانه قبل مرمت، توجه به اجرای ناکش و شیب بندی شیروانی ها برای جلوگیری از نفوذ رطوبت در بافت بناهای تاریخی، توجه به دسترسی شهروندان به مدهای حمل ونقل  عمومی برای بازدید،پیاده روسازی، روشنایی و راهبند پیاده رو برای جلوگیری از ورود موتوسیکلت ها مورد بررسی قرار گرفت.

میرزا محمدرحیم خان علاالدوله، باغ و خانه را از میرزا عیسی وزیر که وزارت تهران را به عهده داشت، خریداری و در آن ساختمان‌هایی بنا کرد. این بنا پس از او میان فرزندانش تقسیم شد و طبق نقشه‌ سال ۱۲۷۰ خورشیدی دو تن از پسران‌ و داماد او در این محدوده خانه داشتند. باغ علاالدوله در دوره‌ پهلوی به یکی از کانون‌های مهم اشاعه فرهنگ و هنر در ایران، شامل هنرستان هنرپیشگی و تئاتر دهقان تبدیل شد که هم‌اکنون کوچه‌ پشت این ملک با نام کوچه‌ دهقان خوانده می‌شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط