1400/08/01-11:10

معمای ترافیک عجیب تهران

معمای ترافیک عجیب تهران

ترافیک اغلب معابر تهران از ابتدای مهر‌ماه به طرز عجیبی افزایش یافته و بر همین اساس شورای شهر خواستار بررسی چرایی مسئله از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شده است.

در سال‌های گذشته، مهرماه ترافیک گسترده در ساعات خاص بود، امسال اما هر روز ترافیک سوال‌برانگیزی در انتظار پایتخت‌نشینان است. نیمه دوم هر سال با بازگشایی مدارس پیک ترافیک در ساعات اولیه صبح شروع می‌شد و بعد کاهش پیدا می‌کرد. سال گذشته با وجود پاندمی کرونا و تدریس آنلاین مدارس باز هم مهرماه مانند سال‌های 98 به قبل، تهران پیک ترافیک را در ساعات خاصی داشت. این درصورتی است که در مهر 1400 و دومین سال سپری کردن بحران کرونا معابر شهری تهران در ساعات غیرپیک هم شلوغ است؛ موضوعی که به‌احتمال زیاد در‌ ماه آبان هم رخ خواهد داد و ترافیک پاییزی پایتخت، عجیب‌تر از همیشه خواهد بود؛ درحالی‌که طبق گفته وزیر بهداشت، مدارس اواسط آبان‌ماه بازگشایی می‌شوند و اکنون هنوز از دانش‌آموزانی که راهی مدرسه می‌شوند، خبری نیست.

بنابراین همزمان با بازگشایی مدارس، جای تعجب نخواهد داشت که معابر اصلی شهر در بسیاری از ساعات شبانه‌روز قفل شوند. برای همین شورای شهر تهران به وضعیت ترافیک پایتخت ورود پیدا کرده است؛ چنان‌که به معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری فرصت یک‌هفته‌ای داده تا چرایی ترافیک سنگین را در پایتخت مشخص کنند.

یک عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز درهمین رابطه تأکید کرد که وضعیت ترافیک سؤال‌برانگیز است. علی‌اصغر قائمی با اشاره به ترافیک شهر تهران در طول روز گفت: «ترافیک به‌گونه‌ای است که بعد از آنکه دقایق طولانی در ترافیک مانده‌ایم می‌بینیم هیچ مانعی وجود ندارد که موجب بروز این ترافیک شده باشد؛ به همین دلیل، جلسه‌ای با مسئولان شرکت کنترل ترافیک در شورای شهر برگزار کردیم و از آنها خواستیم که در مورد وضعیت و چرایی ترافیک تهران توضیح دهند.»

معابر شلوغ کدام‌ها هستند؟
با اینکه از زمستان سال گذشته منع تردد شبانه برای خودروهای شخصی درنظر گرفته شده است، اما در ساعت 9و 10شب نیز پیک ترافیک در معابر تهران مشاهده می‌شود.

در این میان، ترافیک سنگین در معابر بزرگ شهری مانند بزرگراه‌های شهیدمدرس، شهیدچمران، شهید همت، مقاطعی از بزرگراه افسریه، آیت‌الله حکیم، شرق به غرب آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، اشرفی‌اصفهانی از شمال به جنوب و شهیدآیت‌الله صدر و برخی از محدوده‌های بزرگراه یادگار امام(ره) وجود دارد.

از هفته‌های گذشته نیز ترافیک در بزرگراه شیخ فضل‌الله در مسیر غرب به شرق، خیابان آزادی در مسیر غرب به شرق از میدان آزادی و مسیر جنوب به شمال شهیدنواب از شهید چراغی دارای بار ترافیکی سنگین شده است. همچنین بزرگراه شهید زین‌الدین در مسیر شرق به غرب از شمیران نو، بزرگراه شهیدبابایی در مسیر شرق به غرب از هنگام، بزرگراه امام علی(ع) در مسیر جنوب به شمال از گلشن‌دوست وضعیت مناسبی از نظر تردد خودروها ندارند..

در عین حال، در بزرگراه صدر در مسیر شرق به غرب از کامرانیه، بزرگراه شهید حاج قاسم‌سلیمانی در مسیر شرق به غرب از بزرگراه امام علی(ع)، مسیر جنوب به شمال چمران در مقطع حکیم تا همت، مسیر غرب به شرق جاده مخصوص تهران- کرج از محدوده شیشه مینا به بعد و در مسیر غرب به شرق آزادراه از چیتگر اغلب بار ترافیکی صبحگاهی بسیار سنگین دور از انتظار مشاهده می‌شود. نکته دیگر اینکه حتی برخی از آمارهای اولیه مهرماه امسال از 17ساعت پیک‌ترافیکی در معابر مناطق یک، 5، 6 و 7 حکایت می‌کند.

بررسی نقشه‌ها، آمار تردد و دوربین ها

پیک ترافیک در ساعات صبح و عصرگاهی مهرماه بنا به بازگشایی مدارس تبدیل به خاطره شده و اکنون وضعیت نامشخصی بر ترافیک شهر تهران حاکم است؛ چنان‌که در هر ساعتی از روز انتظار ترافیک را باید داشت و نکته اینجاست که دیگر دلیل ترافیک در هر ساعتی از روز ارتباطی به مدارس ندارد. رئیس کمیته هوشمندسازی حمل‌ونقل شورای شهر تهران از مهلت 7روزه شورای شهر تهران به معاونت حمل‌ونقل برای بررسی ترافیک پایتخت خبر داد. علی‌اصغر قائمی با بیان اینکه مسئولان اجرایی معاونت حمل‌ونقل اعلام کردند که مهلتی برای بررسی نقشه‌ها، آمار تردد و دوربین‌ها لازم دارند، به ایسنا گفت: «به همین دلیل به آنها فرصت یک‌هفته‌ای داده شد تا ضمن تحلیل داده‌ها و نقشه‌های ترافیکی تهران در مورد چرایی این ترافیک به ما توضیح دهند.» این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که آیا زمان طرح ترافیک افزایش‌ می‌یابد یا نه، گفت: «به‌نظرم در اصل طرح ترافیک باید بازنگری صورت گیرد، اما اینکه طرح ترافیک چه تغییری باید داشته باشد، سؤالی است که باید شورای‌عالی ترافیک به آن پاسخ دهد. درواقع ترافیک این روزهای تهران برای ما هم سؤال‌برانگیز است و در یک مدت 7روزه شهرداری به این سؤال ما و مردم پاسخ خواهد داد.»/همشهری

نظرات

captcha

اخبار مرتبط