1400/08/10-23:12
یادداشت

جلب مشارکت شهروندان لازمه افزایش تاب آوری شهری

جلب مشارکت شهروندان لازمه افزایش تاب آوری شهری

🖋️محمدامین سالاری پور، شهردار منطقه ۱۴ تهران

با نگاهی بر تاریخچه شهرنشینی در دنیا در می یابیم که ایران، دارای قدمتی طولانی در تاریخ شهرنشینی جهان است.

پدیده شهرنشینی و البته توسعه آن، بر اقتصاد و محیط زیست یک منطقه تاثیرگذاراست و گسترش این روند، روحیات و شیوه زندگی شهرنشینان را نیز دستخوش تغییرات قابل ملاحظه ای می کند.

علاوه بر این؛ انقلاب صنعتی نیز به عنوان محرکی نیرومند، با ایجاد نهادهای اقتصادی، اداری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، ساختار شهرها را دگرگون کرده و تغییرات و تحولات شگرفی را در حیات اجتماعی شهر، به وجود آورده است.

به‌هرحال، شهرهای امروزی، با درهم شکستن بسیاری از سنت‌ها و ارزش‌های گذشته، مامن چالش های بسیاری شده است.

از این رو در سال ۲۰۱۳، سی و یکم اکتبر هر سال از طرف سازمان ملل به عنوان "روز جهانی شهرها" نامگذاری شد که مهمترین هدف تعیین آن توسعه منافع جهانی در زمینه شهرسازی، تقویت همکاری بین‌المللی برای برطرف نمودن چالش‌های موجود در شهرنشینی و در نهایت، ایجاد توسعه پایدار شهری می باشد.

از مهمترین آثار منفی شهرنشینی به خطر انداختن محیط زیست، استفاده بی‌رویه از منابع و تهدید حیات بشر در آینده و پیامدهای منفی اجتماعی اقتصادی است که جا دارد در راستای حل این معضلات مطالعات و پژوهش های هدفمندی صورت گیرد و از زوایای مختلف به فرایند شهرنشینی پرداخته شود.

امسال نیز این روز جهانی با شعار "سازگاری شهرها برای تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی" گرامی داشته شد.

مقاوم سازی شهرها در برابر تغییرات، جدا از سیاست گذاری های کلان، نیازمند آگاه سازی شهروندی و جلب مشارکت مردمی در مدیریت چالش های شهری است.

در شرایط گسترش اجتماع های شهرنشین نیازمند رویکرد مردم محوری بر بستر آموزش و آگاه سازی برای اداره و مدیریت شهر هستیم تا در مسیر تاب آوری شهری شاهد گام های اثربخشی باشیم.

این روز فرصت مناسبی برای مدیران شهری است تا با پرداختن به مسائلی همچون آگاه سازی عمومی، آموزش های هدفمند، حساس سازی و اعتماد اجتماعی در مسیر توانمندسازی شهروندان و افزایش تاب آوری شهری و جلب مشارکت شهروندان حرکت کنند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط