1400/09/08-12:24

نشست مدیرعامل سازمان نوسازی با مدیران دفاتر توسعه محله

نشست مدیرعامل سازمان نوسازی با مدیران دفاتر توسعه محله

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در نشست با مدیران دفاتر توسعه محله با اشاره به قرارگیری ۱۳۵۰۰ پلاک در نوار حاشیه حریم راه آهن و وجود حدود ۴ هزار پلاک در حریم درجه یک دکل های برق، تصریح کرد: حل مشکلات و موانعی که موجب کند شدن نوسازی می شود، یکی از برنامه های جدی سازمان نوسازی است که انتظار می رود دفاتر در این حوزه نقش قابل توجهی را ایفا کنند.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری در نشست با مدیران دفاتر توسعه محله با تأکید بر این که یکی از مهمترین موضوعات فعالیت سازمان نوسازی، توسعه محله است، یادآور شد: سازمان نوسازی در طی سه سال و نیم گذشته از سمت تمرکز صرف به نوسازی مسکن به سمت توسعه محله حرکت کرده و باعث شکل گیری رویکرد جدیدی در این حوزه شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به اجرای پروژه های توسعه اجتماع محور(تام)، رفع موانع ثبتی و اسناد مالکیت، برنامه ریزی در مقیاس محله، طراحی شهری، اقدامات نوسازی در محدوده بازار بزرگ تهران، انجام اقدامات آموزشی و... به همت دفاتر توسعه محله اشاره و از عملکرد دفاتر برای به ثمر رساندن این اقدامات ارزشمند در بافت های فرسوده پایتخت، تشکر و قدردانی کرد.

علی اکبری با بیان این که مأموریت دفاتر توسعه محله همچون گذشته ادامه خواهد داشت، نکاتی را برای پیشبرد هر چه بهتر امور متذکر شد و تصریح کرد: موضوع پروژه های بازتنظیم زمین، یکی از موضوعاتی است که از این پس اهمیت بیشتری در برنامه های دفاتر توسعه محله پیدا خواهد کرد و ضروری است در مناطقی که نوسازی حداقلی در آنها صورت گرفته و یا مناطقی که از پلاک های ریزدانه زیادی برخوردار هستند و فرصتی جز نوسازی یکپارچه ندارند، مورد پیگیری قرار گرفته و تعریف پروژه های بازتنظیم در آنها انجام شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اعلام این که امکان استفاده از ابزارهایی مثل تضمین خرید و یا پیش خرید در خصوص پروژه هایی که به دلایل اقتصادی و غیره از امکان تحقق نوسازی برخوردار نیستند، اخذ شده است و به زودی ابلاغ خواهد شد، به مشکلاتی نظیر قرارگیری ۱۳۵۰۰ پلاک در نوار حاشیه حریم راه آهن، وجود حدود ۴ هزار پلاک در حریم درجه یک دکل های برق، فقدان مالکیت رسمی ۴۰هزار پلاک و... اشاره و عنوان کرد: حل مشکلات و موانعی که موجب کند شدن نوسازی می شود، یکی از برنامه های جدی سازمان نوسازی است که انتظار می رود دفاتر در این حوزه نقش قابل توجهی را ایفا کنند.

علی اکبری خطاب به مدیران دفاتر توسعه محله بر ضرورت شناسایی موانع نوسازی و ارائه پیشنهادات کارآمد برای تدوین بسته تشویقی جدید نوسازی و امکان استفاده از انتقال حق توسعه در مواردی که در محل پلاک، امکان ساخت و ساز وجود نداشته باشد، تأکید کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به این که شیوه نامه جدید تشخیص بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری ابلاغ شده است، توضیح داد: شیوه نامه جدید محله-محور است و مقیاس جغرافیایی- فضایی محله در آن به رسمیت شناخته می شود؛ زمینه محور است یعنی در هر زمینه و در هر شهر امکان تعریف شاخص های متناسب با زمینه را فراهم کرده است؛ به علت ها توجه دارد و صرفاً تمرکز روی معلول ها ندارد؛ تفاوت بین محدوده های ناکارآمد مختلف را مورد اشاره قرار داده و بافت های تاریخی، بافت های میانی، سکونت گاه های غیر رسمی و... را به رسمیت می شناسد.

علی اکبری با بیان این که ۱۰۴۰ هکتار (حدود ۷۰هزار پلاک) به محدوده بافت های فرسوده مصوب اضافه شده که بخش عمده آن در مناطق ۱۸ و ۱۱ قرار دارد و مسئولیت سازمان نوسازی را بیشتر می کند، ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری با استناد به شیوه نامه جدید تشخیص بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و به همت دفاتر توسعه محله بتوان محدوده های جدید فرسوده و ناکارآمد پایتخت را شناسایی کرد.

به گفته علی اکبری، سازمان نوسازی در صدد راه اندازی گونه جدیدی از دفاتر توسعه است که در قانون حمایت از احیاء و نوسازی بافت های فرسوده مصوب سال ۸۹ به عنوان مجری نوسازی تعریف شده است تا برنامه های نوسازی را در مناطقی که امکان سرمایه گذاری و ساخت و ساز وجود دارد، اجرایی کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خطاب به مدیران دفاتر توسعه محله بر ضرورت مستندسازی اقدامات، ارائه تجارب و حضور فعال در همایش ها، سمینارها، مسابقات داخلی و خارجی تأکید کرد.

سؤالات، پیشنهادات، انتقادات و نقطه نظرات مدیران دفاتر توسعه محله در این نشست مطرح شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط