1400/09/23-13:04
مهدی چمران با اشاره به فرا رسیدن روز حمل و نقل:

دو هزار اتوبوس در 4 سال گذشته از رده خارج شده است/ بدون ترمیم اعتبارات حمل و نقل در بودجه دولت نمی توان کاری از پیش برد

دو هزار اتوبوس در 4 سال گذشته از رده خارج شده است/ بدون ترمیم اعتبارات حمل و نقل در بودجه دولت نمی توان کاری از پیش برد

رییس شورای اسلامی شهر تهران بار دیگر بر لزوم افزایش اعتبارات حوزه حمل و نقل در بودجه سال آینده دولت تاکید کرد و گفت: وضع حمل و نقل شهر تهران خراب است و اگر امروز ما با مشکل و معضل آلودگی هوا دست به گریبان هستیم سرچشمه اش از همین جاست.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از پایگاه خبری شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران در آغاز سی و یکمین جلسه شورا با اشاره به در پیش بودن روز 26 آذر که به نام روز حمل و نقل و رانندگان نام گذاری شده است، گفت: روز 26 آذر ماه روز حمل و نقل و رانندگان است کسانی که شغلشان شغل سخت رانندگی است و با مشکلاتی همواره دست به گریبان هستند.

وی ادامه داد: ما در حمل و نقل در زمینه های مختلف از جمله حمل و نقل ریلی و جاده ای نه تنها در تهران که در بسیاری از شهر های کشور و نه تنها در شهرها بلکه در بین شهرها مشکل داریم.

چمران افزود: امیدواریم بودجه حمل و نقل عمومی که برای  بودجه سال 1401 دولت پیش بینی شده و یا در سال 1400 پیش بینی شده بود و هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است در سال آینده حتما افزایش یابد. گرچه بودجه پیش بینی شده در  ابتدا حذف شده بود اما بعد اضافه شد و امیدواریم که این بودجه نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با یادآوری این نکته که بدون این افزایش ها برای حمل و نقل عمومی شهر تهران کاری نمی شود کرد، ادامه داد: اگر هم کاری صورت گیرد در حد همان خرید 165 دستگاه اتوبوس است. این در حالی است که خرید این تعداد اتوبوس در مقایسه با 2 هزار اتوبوسی که در 4 سال گذشته از رده خارج شدند قابل قیاس نیست.

حال حمل و نقل عمومی تهران خوب نیست

چمران ادامه داد: وضع حمل و نقل شهر تهران خراب است و اگر امروز ما با مشکل و معضل آلودگی هوا دست به گریبان هستیم سرچشمه اش از همین جاست، از ازدحام بیش از حد در سامانه های حمل و نقل عمومی، نبود ناوگان حمل و نقل عمومی به اندازه کافی و استفاده بیش از حد از اتوموبیل های شخصی، گرفته تا مواردی نظیر برگزاری نمایشگاه ها در نقاط پر ترافیک عواملی هستند که در افزایش آلودگی ها تاثیر گذارند و آن ها که خود را مسئول در این امور می دانند و ما هم برای همه آنان احترام قائلیم بدانند که سئول آلودگی هوا باز شمایید.

مهدی چمران با اشاره به سخنان و توصیه های مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری بارها توصیه کردند "که بایستی کار به صورت علمی پیش رود تا منتج به نتیجه شود" اگر این کار را بکنیم نتیجه می گیریم. در این خصوص هم نتیجه مطالعات مشخص و عیان است و بایستی برای عملیاتی شدن آن هم شهرداری ها و شوراهای سراسر کشور آماده باشند که من از جانب آنها آمادگی شان را برای هرگونه همکاری اعلام میکنم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه و خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان دولت نیز گفت: فکر نکنید اعتباراتی که برای حوزه حمل و نقل گذاشته می شود اضافی است، بلکه با این اعتبارات از مخارج مرگ و میر و هزینه های  بیمارستانی و نظایر آنها که بسیار بالاست، کاسته خواهد شد. این یک مسئله علمی و ثابت شده است.

مهدی چمران همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا با چشم باز و بینش علمی به بودجه بنگرند و برای حمل و نقل عمومی شهر ها اعتبار و بودجه ای که گذاشته شده را افزایش دهند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران  با بیان اینکه  ساخت هر ایستگاه و خط مترو سبب خواهد شد چندین میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی شود و کمبود سوخت جبران گردد، افزود: این در حالی است که قرار بود این مابه التفاوت را به شهرداری ها بدهند تا باز برای حمل و نقل هزینه شود نه جای دیگر اما این موضوع عملی نشد و حتی وزیر نفت سابق در  شورا آمد و وعده داد و عملی نکرد.

چمران گفت: امیدواریم در مجلس شورای اسلامی  بودجه سال 1401 به خوبی بررسی شود و نتیجه خوبی به بار آید و در مقابل این همه نارحتی مردم تنها عرق شرم بر پیشانی ما ننشیند.

وی در ادامه با یادآوری روز پژوهش، گفت: روز 25 آذر نیز به نام روز پژوهش نام گذاری شده و این روز را گرامی می داریم. مبنا و آغاز  هر برنامه ای تحقیق و پژوهش است و امیدواریم در کشور ما این موضوع کاملا عملیاتی شود برای تحقیق و پژوهش جایگاه مناسب خود را قائل شویم.

چمران با اشاره به جایگاه بالای بحث پژوهش در کشورهای موفق دنیا گفت:  وقتی به بودجه کشورهایی که در کار پژوهش قوی هستند نگاه می کنیم می بینیم که بودجه های بالایی را صرف پژوهش می کنند تا در ادامه به بهترین وجهی برنامه های خود را عملیاتی کنند.

وی این روز را به پژوهشگران، دانشگاهیان و کسانی که در این عرصه  تلاش می کنند تبریک  گفت و افزود: البته ما نتیجه توجه به پژوهش را  در برنامه های دانش بنیان می بینیم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط