1400/09/27-11:51
همه آنچه در قرار خدمت منطقه۱۷ گذشت

از نشست صمیمی با نخبگان تا بازدید از پروژه‌ها و دیدار مردمی در مسجد ابوذر

از نشست صمیمی با نخبگان تا بازدید از پروژه‌ها و دیدار مردمی در مسجد ابوذر

علیرضا زاکانی در پنجمین برنامه از سلسله بازدیدهای هفتگی خود از مناطق شهر تهران برای بررسی مشکلات، چالش‌ها و فرصت‌ها از ساعت ۵:۳۰ صبح روز 25 آذر به منطقه ۱۷ پایتخت رفت و تا ساعاتی بعد از نماز ظهر و عصر در بین مردم این منطقه حضور داشت.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در پنجمین برنامه از سلسله بازدید های هفتگی خود از مناطق پایتخت، برای بررسی آخرین وضعیت طرح ها و پروژه های فرهنگی، عمرانی و به منظور بهبود سطح زندگی شهروندان به منطقه ۱۷ رفت.

برنامه های شهردار تهران از ساعت ۵:۳۰ بامداد با زیارت امامزاده حسن(ع) و مزار ۵ شهید گمنام مدفون در این امامزاده و همچنین شهید بهروز صبوری و شهید خلبان مایلی آغاز شد.

بازدید از محل احداث زیرگذر حریم خط راه آهن تهران- اهواز 

شهردار تهران پس از زیارت بارگاه امامزاده حسن(ع) و ادای احترام به مقام شامخ شهدای مدفون در این امامزاده در ادامه پویش قرار خدمت از محل احداث زیرگذری که قرار است در خط راه آهن تهران - اهواز اجرا شود بازدید و از جزئیات این پروژه ها مطلع شد. قرار است در مسیر خط راه آهن تهران اهواز به منظور تسهیل تردد و تامین دسترسی شهروندان سه زیر گذر احداث شود.

بازدید از محله بلور سازی (محله هشت)

زاکانی سپس با حضور در محله بلور سازی از وضعیت این محله که یه دلیل عبور راه آهن از آن به صورت جزیره ای جدا افتاده درآمده بازدید کرد. 
زاکانی در ادامه با همراهی غلامرضا شنگی شهردار منطقه ۱۷ و حجت‌ الاسلام محمد علی فاطمی کیا امام جماعت مسجد جامع سجادیه در این مسجد در محله  بلورسازی حضور یافت و توضیحاتی که درباره وضعیت این محله ارائه شد را شنید.

بازدید از پروژه روگذر اتصال منطقه ۱۷ به ۱۸ 

شهردار تهران در ادامه از پروژه روگذر آیت الله سعیدی که به منظور اتصال مناطق ۱۷ و ۱۸ به یکدیگر طراحی شده است، بازدید کرد و با توضیحات شهردار منطقه ۱۷ در جریان جزئیات این پروژه قرار گرفت.

حضور در مقبره الشهدای ابوذر و ادای احترام به مقام شهدا 

ادای احترام به مقام شامخ شهدا با حضور در آرامگاه شهدای گمنام در پارک ابوذر برنامه بعدی شهردار تهران بود. چند تن از خانواده شهدا نیز در این برنامه شهردار تهران را همراهی کردند. در این حرم مقدس پنج تن از شهدای گمنام دفاع مقدس آرمیده‌اند.

نشست با نخبگان منطقه ۱۷

زاکانی پس از اتمام بازدید میدانی خود از پروژه ها و بخش های مختلف این منطقه به دیدار نخبگان منطقه رفت.

حجت الاسلام رضا مطلبی امام جماعت مسجد جامع ابوذر منطقه ۱۷ در این نشست گفت: زاکانی، شهردار تهران فردی خدوم برای انقلاب و مردم است. شهرداری که قطعا می تواند در تهران آنچنان خدمت کند که کوچک و بزرگ آن را ببینند و تشکر کنند. البته دیگران نیز در گذشته خدمت کردند.

حجت الاسلام فقیه مسئول قرارگاه مساجد محله محور منطقه ۱۷ نیز گفت: امیدواریم شهردار تهران در دو محور خدمت به مردم و فساد ستیزی برای بازسازی اعتماد مردم موفق باشد. یکی از مطالبات حضرت آقا این است که مساجد برقرار و باز باشند که این مسأله نیاز به یک زیرساخت دارد.

مسجد باید برای جوانان جاذبه داشته باشد

حجت الاسلام فقیه افزود: رهبر انقلاب همچنین تاکید دارند که مساجد تبدیل به قرارگاه شوند. مسجد باید برای جوانان جاذبه داشته باشد و حق مسجد باید ادا شود و زیرساخت های این نیازها فراهم شود.

او افزود: برای همه این فرمایشات مقام معظم رهبری طرح داریم، مثلا مساجد باید درآمدزا باشند و شهرداری می تواند در این بخش کمک کند. در بحث عمرانی در کنار مردم شهرداری می تواند به توسعه عمرانی مساجد کمک کند. فرهنگسراها ایجاد شد هدف ایجاد جریان موازی در مقابل مسجد بود و در جاهایی رقابت سالم تبدیل به تضاد ناسالم شد.

حجت الاسلام فقیه ادامه داد: تقاضای ما این است مدیریت این فضاها در اختیار مساجد باشد. فضاهای فرهنگی برای تبدیل به پایگاههای انقلاب باید بخشی از مسجد شوند.

شهرداری بر خلاف گذشته توجه ویژه ای به فعالیت های فرهنگی دارد

علی اکبر توپچی خادم قرآن نیز در این جلسه بیان کرد: پایه گذار فعالیت های قرآنی در شهر و کشور افرادی از منطقه ۱۷ بودند. ۲۵ موسسه فعال قرآن در منطقه داریم جلسات متعدد قرآنی در مساجد منطقه داریم، مسابقات اخیر قرآنی انجام شده افراد برتر از منطقه ۱۷ هستند. این فعالیت ها به نوعی حساسیت و مسئولیت ما را نسبت به پشتیبانی از فعالیتهای قرآنی در منطقه بیشتر می کند. و برای توسعه این فعالیت ها به ویژه در بحث مالی از شهرداری انتظار یاری داریم. چرا که شهرداری بر خلاف گذشته توجه ویژه ای به فعالیت های فرهنگی دارد.

توپچی افزود: راه انداری مراکز مشاوره قرآنی از کارهای ارزشمند در منطقه است. راه اندازی دو مرکز مشاوره قرآنی، راه اندازی شورای قرآنی برای تبدیل آن به بازوی قرآنی شهرداری تهران از دیگر خواسته های ما است. راه اندازی خانه قرآنیان در منطقه از دیگر افتخارات ما است تا در پرتو این اقدامات بهره لازم را از قرآن داشته باشیم.

افزایش سرانه های منطقه

سرهنگ حسین کریمی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج حبیب ابن مظاهر در این نشست گفت: تقاضا داریم نگاه ویژه به ظرفیت های منطقه داشته باشید. سرمایه گذاری ویژه در حوزه های نرم افزاری و سخت افزاری از سوی شهرداری انجام شود.

او بیان کرد: ما دومین منطقه کوچک از لحاظ وسعت و اولین منطقه در تهران از نظر فشردگی بافت هستیم. سرانه ها در حداقل خود به سر می برد و این مسأله نیز نگاه جدی و ویژه را می طلبد. تقاضا داریم هر منطقه ای برای خود یک نقشه راه داشته باشد تا اولویت ها در منطقه اجرا شود.

کریمی اضافه کرد: تکمیل باغ راه حضرت فاطمه(س) و ساخت سوله های ورزشی در منطقه می تواند در حل مشکلات در بحث سرانه ها کمک کند. همچنین توجه به پایگاه محوری که در کنار مسجد محوری قرار دارد و توجه به ظرفیت های نیروهای جهادی و بسیج و استفاده از آنها در پروژه های عمرانی کوچک مقیاس از دیگر خواسته های ما از شهرداری تهران است. 

راه اندازی مرکز مشاوره با رویکرد دینی

عربی مدرس حوزه و دانشگاه مدریت موسسه فرهنگی هنری و مرکز مشاوره امام رضا(ع) دیگر سخنران در این نشست گفت: طرح این مسأله مهم است که ما برای شهرداری منطقه چه کاری می توانیم انجام دهیم و شهرداری نیز چه کمکی به ما می تواند داشته باشد. بانوان منطقه با پتانسیلی که دارند می توانند کارهای بزرگی انجام دهند. این منطقه به مرکز مشاوره ای با رویکرد دینی نیاز دارد که بتواند جوابگوی سبک زندگی مردم باشد و با این کار چالش‌های بسیاری از زندگی مردم مرتفع خواهد شد. 

ورود خط مترو به منطقه ۱۷

اصغر مایلی خیر و کارآفرین منطقه ۱۷ نیز در این نشست گفت: خدا را شکر می کنیم که شهردار تهران خودش یک شهید زنده است و دغدغه های مردم محروم منطقه را درک می کند. در ۵ دوره گذشته میانگین عمر مدیریت شهرداری منطقه حداکثر ۱۷ ماه بوده و این زمان کمی برای رفع مشکلات توسط یک مدیر است. خواهشمندیم عمر شهرداران منطقه را بیشتر کنید. در دنیای امروز الزام به سرمایه گذاری دولت‌ها برای رفع مشکلات نیست.  فردی در مقایس ریاست جمهوری،  شهردار تهران شده و می تواند راه های عبور از بحران را برای مدیرانش هموار کند.

او افزود: منطقه در سرانه های مختلف بسیار محروم است و به نوعی بشاگرد شهر تهران هستیم علیرغم اینکه این همه شهید و سرمایه و افتخار داریم. این مردم احتیاج به خدمت دارند. درخواست ما این است که مثلا قراردادهای BOT را شامل تخفیف ۳۰ الی ۵۰ درصد کنید که می تواند کمک فروانی به حل مشکل منطقه کند. مشوق هایی در راستای طبقات اضافی برای انگیزه به سرمایه گذاران برای نوسازی بافت فرسوده در نظر بگیرید. همچنین وارد کردن خط مترو به این منطقه برای توسعه ارتباطات از دیگر خواسته های ما است.

افزایش ۴۵ درصدی بافت فرسوده در منطقه ۱۷

محسن آقاجانی از شورایاران منطقه ۱۷ گفت: بافت فرسوده یکی از معضلات اساسی منطقه است و این می تواند فاجعه زا باشد و این بافت طی سال های گذشته از ۲۰ به ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است. به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی مالکان و عدم صرفه اقتصادی برای سرمایه گذاران، این افراد رغبتی برای نوسازی ندارند. تقاضا داریم دستور ویژه ای در این خصوص دهید.

امکان استفاده از حمل و نقل عمومی را نداریم معابر تنگ و غیر استاندارد است

او افزود: طراحی خط ۸ انجام شده و اگر فقط یک ایستگاه را در این خط در کنار آیت الله سعیدی به ما اختصاص دهید می تواند مشکل مردم را بر طرف کند. املاک معارض از دیگر مشکلات منطقه است که می تواند با یک مبلغ اندک حل شود. همچنین فضای بصری اطراف باغ راه می تواند در زیبایی و توسعه باغ راه اثر گذار باشد و فریز بودن املاک اطراف آن در این زمینه مشکل ساز خواهد بود. 

قهرمانان ما دچار مشکلات فراوانی هستند

در ادامه رسول آذرصلاح دبیر کنگره سرداران و ۴ هزار شهید منطقه ۱۷ نیز گفت: همه ما پای رکاب جریان انقلاب که شما سکاندار آنید، هستیم.  
در کنار مردم عزیز، منطقه ۱۷ اسطوره و قهرمان های فراوانی دارد. شهیدان والا مقامی که در عرصه های مختلف خوش درخشیدند. در کنار آن باید از هنر و هنرمندان برای اتصال بخش مردم و قهرمانان استفاده کنیم‌ و مشکلات و مصائبی که در مسیر داریم را حل کنیم. 

راه اندازی مرکز نوآوری

احمد خورشید سوار فعال حوزه استارت ها نیز بیان کرد: بافت منطقه ۱۷ جزو طبقه ضعیف بوده و الان به دلیل تورم بافت متوسط نیز به این منطقه اضافه شده است. استارتاپ تلوبیون را با کمک افرادی از همین منطقه مدیریت می کنیم. از این رو تقاضای راه اندازی یک مرکز نوآوری داریم که می تواند محل پرورش بچه های مستعدی باشد که می توانند کارهای بزرگی انجام دهند. آنها به دلیل تسلط به موضوعات منطقه به حل بسیاری از مشکلات منطقه کمک می کنند. 

مشکلات ساختمان شهدای زمزم

متین ناصر از فعالان فرهنگی منطقه نیز عنوان کرد: ساختمانی که در بوستان زمزم برای شهدا ساخته شده در شان و  شایسته این شهدا نیست. اگر تسهیلاتی برای ساختمان آنجا در نطر گرفته شود ممنون می شویم. تقاضا داریم ظرف یک ماه آینده خدمت شما جلسه‌ای داشته باشیم تا برای  یادمان شهدای زمزم تصمیم مناسبی اتخاذ شود.

زاکانی در جمع نخبگان: منطقه ۱۷ علیرغم اینکه کم توجهی‌ها، توانسته گوی سبقت را از دیگران برباید

علیرضا زاکانی شهردار تهران در نشست هم اندیشی با نخبگان منطقه ۱۷ در پویش قرار خدمت گفت: منطقه ۱۷ مشترکاتی با سایر مناطق پایین تهران دارد و آن این است که از تبعیض رنج می برد. در تهران برخی از مناطق بالاترند و برخی نیز دچار یک عقب افتادگی تاریخی هستند. از ویژگی های دیگر این منطقه این است که علیرغم اینکه نسبت به آن بی دقتی و کم توجهی شده،  خودش توانسته گوی سبقت را از دیگران برباید.

شهردار تهران بیان کرد: ناظر به شهرداری وظیفه ای داریم  و آن این است که شهرداری باید یک نهاد رشد یافته و انقلابی شود و این با خدمت به مردم و پیگیری تحقق عدالت در شهر دنبال می شود . باید تلاش کنیم شهر تهران یک الگو  شود و برای آن باید یک پیشرفت همه جانبه برای شهر داشته باشیم.

زاکانی یادآور شد: با فرموده رهبری معظم انقلاب  نهادهای خدماتی شهر مانند خورشیدی هستند که به همه می درخشند ، اما باید در کنار آن در این مناطق جنوبی کارهای جدی را داشته باشیم. از این رو نخبگان و جمع حاضر نکاتی برای هدایت  ما گفتند که وظیفه داریم دنبال کنیم.

او عنوان کرد: از چهار هزار و ۵۶۰ هکتار بافت فرسوده در تهران ۲۱۶ هکتاران مربوط به منطقه ۱۷ است، بافتی که در کنار تهدیداتش برای ما یک فرصت است. بر همین اساس در مجموعه شهرسازی ایده ای را دنبال می کنیم که یک رونق بخشی جدی به جنوب تهران داشته باشد و منطقه ۱۷ در این زمینه از اولویت ها است.

بودجه باغ راه حضرت فاطمه(س) افزایش می یابد

شهردار تهران تاکید کرد: باید مشوق هایی برای مناطق جنوبی داشته باشیم که سرعت در تغییر و تحول در منطقه را بالا ببرد. همچنین باید یک خلق هویتی را برای این مناطق داشته باشیم.  مثلا باغ راه حضرت فاطمه(س) فرصت بی نظیری برای تهران است اما در گذشته کاری کرده بودند که یک چیز بی هویتی از آن ایجاد شده در حالیکه باید معماری ایرانی اسلامی در آن دیده شود و این پروژه از سنخ منطقه باشد و یک منفعتی برای مردم از بعد آسایش روحی و اقتصادی داشته باشد.

زاکانی گفت: دو جلسه در شهرداری برای این پروژه گذاشتیم و ممتازین معماری تهران و اساتید به اتفاق گفتند که طرح فعلی مناسب نیست. برای اینکه این موضوع عقب نیفتد تیم ویژه ای را در شهرداری برای پیگیری این مسأله تشکیل دادیم. برای سال بعد بودجه و امکانات خوبی برای تبدیل آن به مجموعه فاخر در نظر خواهیم گرفت تا این مسأله بر خود منطقه نیز اثر بگذارد. 

زاکانی عنوان کرد: به ما توصیه می شود که وارد برخی کارهایی که شروع کرده ایم نشویم. مثلا جمع آوری معتادین متجاهر، اما به آنها گفتم اینها انسانند و باید نوکری آنها را کنیم و ما نسبت به آنها وظیفه داریم و در همین رابطه همه دستگاهها پای کار آمدند و مصوب شد شهرداری محور کار باشد و ظرف دوماه آینده تهران از این مشکلات نخواهد داشت. همچنین ۴ هزار کودک خیابانی داریم و حضرت آقا می فرمایند تنم می لرزد وقتی دختر نوجوانی شیشه ماشین را پاک می کند. باید با پیگیری این مسائل و موضوعاتی مانند متکدیان و زباله گردان نوکری مردم را انجام دهیم.

او بیان کرد: در جلسه ای مطرح کردیم که باید صورت جدیدی در حوزه کودکان زباله گرد و خیابانی داشته باشیم تا کسی نتواند کودک ۱۲ ساله را استثمار کند. همه امید ما در موضوعات‌ مطرح شده به همت و فکر و بازوی و اندیشه شما عزیزان است و مطمئن هستیم که شهدا مسیر را برای ما باز می کنند. امیدواریم مسیری را برویم که در آن حداقل هایی که زیبنده این مردم است را به انجام برسانیم.

زاکانی در ادامه به جلسه شورای معاونین رفت تا موضوعات و مشکلات احصا شده معاونین حوزه های مختلف درباره منطقه ۱۷ بررسی و مصوبات آن استخراج شوند.

دیدار صمیمانه با خانواده شهید

زاکانی پس از جلسه شورای معاونین و بررسی مشکلات منطقه با خانواده شهید ارشد محمودی از شهدای منطقه ۱۷ دیداری صمیمانه داشت.

شهردار تهران پس از دیدار با خانواده شهید برای اقامه نماز و دیدار صمیمی و بی واسطه با نمازگزاران و اهالی منطقه ۱۷ به مسجد ابوذر رفت.

زاکانی در مسجد ابوذر: با تلاش آقای رئیسی آینده روشن است

علیرضا زاکانی شهردار تهران در آخرین برنامه پویش قرار خدمت در منطقه ۱۷ در مسجد ابوذر حاضر شد و دیداری بی واسطه و صمیمی با جمعی از نمازگزاران و شهروندان این منطقه داشت.

شهردار تهران در مسجد ابوذر گفت: در این منطقه مطرح شد که منطقه ۱۷ کوچکترین منطقه است اما با یک کثرت و شمار زیادی از اسوه ها وشهدا است که ما مدیون آنها هستیم. این محفل و مکان مقدس یادآور جنایات منافقین و ترور نافرجام رهبر عزیزتر از جانمان است و ما را به حال و هوای دهه ۶۰ می برد.

زاکانی افزود: اینکه شهدا عزیزند کاملا معلوم است چرا که پذیرش شده توسط خدا هستند. اما ما نسبت به آنها مسئولیت خطیری داریم و باید یاد آنها را زنده نگه داریم و شرایط زمانه را با آنها تفسیر کنیم و توجه کنیم که آنها الگو و اسوه هستند و راه آنها را دنبال کنیم. باید توجه کنیم که آنها زنده اند و می توانند از ما دستگیری کنند و امیدوار به شفاعت آنها باشیم.

او ادامه داد: ملت ایران ملتی رشید و علاقمند به راه شهیدان هستند. به سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی نزدیک می شویم، باید توجه کنیم که در مراسم حاج قاسم چطور ملت ایران پس از ۴ دهه اینگونه درخشید و عظمت خود را به نمایش گذاشت. این مسأله نشان می دهد که هر که خوبی کند و به مردم خدمت کند و  تبعیت از رهبری داشته باشد موفق است و مردم به آنها اعتنا خواهند کرد.

شهردار تهران اضافه کرد: شرایط امروز کشور به ویژه برای طبقات محروم جامعه و مناطقی مانند ۱۷ سخت است. اما می توانم عرض کنم این چند ماهی را که آقای رئیسی سکاندار اجرایی کشور شدند و با تلاش و کوششی که انجام می دهند حتما آینده بسیار خوبی در برابر ما وجود دارد و این مشکلات به لطف خدا کم خواهد شد.

زاکانی بیان کرد: دوستانی که در گذشته بودند به این نکته که آثار تصمیمات آنها چه اثری روی متن جامعه دارد توجه نداشتند. به یکی از وزرای دولت گذشته گفتیم که چرا پلکانی کردن مصرف انرژی را انجام نمی دهید، جواب داد که انجام دادیم اما سر ماه آقای رییس جمهور گفتند که چرا قبص خانه ما به این شکل و با این مبلغ امده؟ بنابراین کسی که مملکت را با خانه خود سنجه کند نمی تواند برای کشور تصمیم بگیرد.

او عنوان کرد: اداره کردن کشور اصولی دارد و آن کسی که استخر خانه خود را با انرژی ارزان گرم می کند باید هزینه های آن را بپردازد تا بتوان به مناطقی مانند ۱۷ رسیدگی کرد.

شهردار تهران یادآور شد: بنابراین در چنین شرایطی علم و دانش و عقلانیت حاکم نیست و امروز اگر سختی می بینید ناشی از آوار بزرگی است که بی تدبیری در کشور به وجود آورده است. بر همین اساس است که آقای رئیسی در دولت می گوید که در کشور در حال پرداخت قبوض صادر  شده قبلی هستیم.

زاکانی تاکید کرد: اما باید اعلام کنم که آینده بسیار درخشان است و ما به عنوان عضو کوچکی از خانواده انقلاب و نوکر شما مردم،  امیدواریم تهران را از تبعیض رها کنیم و فاصله شمال و جنوب را کاهش و سرانه‌های محلات جنوب را افزایش دهیم. نمی شود که یک منطقه سرانه فضای سبز بالای ۱۰۰ متر و دیگری ۲.۵ داشته باشد.

او گفت: باید مسئولیت های اجتماعی خود را بپذیریم. مسیر خدمت باید توجه به مردم باشد نه اشخاص خاص. امیدوار هستم که از سال آینده شاهد تحول در شهر باشید نه تعییر. تحول در روح و جسم شهر.

شهردار تهران افزود: باید خدمت ارائه دهیم و  رضایت عموم مردم را به رضایت افراد خاص ترجیح دهیم و مسیری را برویم که عدالت را  که از اهداف انقلاب است، ساری و جاری کنیم.

زاکانی ادامه داد: امیدواریم خدمت شایسته ای به مردم کنیم. ما در داخل یک وظیفه و در عرصه جهانی و منطقه‌ای وظیفه ای دیگر داریم. استحکام داخل کشور است که به موفقیت در عرصه جهانی کمک می کند و این استحکام جز با توجه به اهل بیت، زاری در پیشگاه خداوند بزرگ، خادمی مردم و تبعیت از رهبری میسر نیست.

او بیان کرد: جلساتی را با نخبگان و دیدارهایی از منطقه داشتیم. تسهیلات در ساخت و ساز در منطقه و توجه به باغ راه حضرت فاطمه(س) و فضای سبز منطقه از موضوعات مطرح شده در جلسه با معاونین بود. در این منطقه چند محله امکان فضای سبز ندارد و تصمیم بر این شد که ۸ مجموعه پارک در نظر گرفته شود و قرار است که تملک شود و اعتبار آن از محل ماده ۷ تامین شود.

شهردار تهران عنوان کرد: هر که برای مردم بیشتر نوکری کند خداوند او را بیشتر مورد پذیرش قرار خواهد داد. امیدواریم دینمان را به مردم و رهبری ادا کنیم و شما شاهد عملیاتی شدن نکاتی باشید که مطرح شد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط