1400/10/12-18:16
علوی در تذکری خواستار شد؛

ارائه برنامه شهرداری برای خروج مشاغل پرخطر از بناهای ارزشمند با رعایت منافع مردم

ارائه برنامه شهرداری برای خروج مشاغل پرخطر از بناهای ارزشمند با رعایت منافع مردم

عضو شورای شهر تهران با اشاره به آتش سوزی های رخ داده در بناهای تاریخی و ارزشمند خواستار ارائه برنامه شهرداری برای جلوگیری از فعالیت مشاغل پرخطر در این بناها با توجه به رعایت منافع مردم شد.

به گزارش شهردارآنلاین؛ سید احمد علوی عضو شورای شهر تهران در تذکر خود در جلسه سی و ششم شورای شهر تهران با اشاره به آتش سوزی در ساختمان  تاریخی ثبت شده غریب در خیابان لاله زار گفت: حوادث چند وقت اخیر نشان می دهد که نگرانی نسبت به در خطر بودن بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی شهر تهران بی مورد نیست. 

وی افزود: متاسفانه تعدادی از این بناهای ارزشمند تبدیل به انبار کالا و یا مکانی غیرمجاز برای برخی مشاغل شده اند که همین موضوع خطر بروز حوادث مختلف از جمله انفجار و آتش سوزی را افزایش می دهد.

وی با اشاره به آتش سوزی بنای میدان حسن آباد در سال ۹۸ ادامه داد: در سالهای اخیر متأسفانه شاهد آتش سوزی در بناهای تاریخی ثبت شده و حتی غیرثبتی تهران بوده ایم.

وی هچنین به حادثه پلاسکو و معرفی ۵ نقطه بحرانی در تهران که شامل بناهای بازار و خیابان لاله زار می شود گفت: تذکرات لازم در این خصوص از قبل هم داده شده بود. با این وجود در روزهای اخیر شاهد تکرار آتش سوزی در یک بنای تاریخی دیگر در بافت تاریخی تهران هستیم. 

رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران با اشاره به ماده پنجم مصوبه ۶ بهمن ۹۸ شورای شهر با عنوان "الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه بر خط پایش ایمنی ساختمان های موجود شهر تهران در برابر خطر آتش سوزی" خاطرنشان کرد: طبق این مصوبه شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی وظایفی را در قبال حفظ ایمنی در ساختمان های دارای ارزش تاریخی – فرهنگی بر عهده دارند.

وی افزود: مشخص است که برای مدیریت و رفع این دست مخاطرات، انتقال مشاغل غیر مجاز و نامرتبط با بناهای تاریخی باید در دستور کار قرار گیرد و مشکل تعریف کاربری مناسب برای بناهای تاریخی نیز مرتفع شود.

علوی همچنین از سازمان اتش نشانی خواست تا در گزارشی به شورای شهر در مورد اقدامات  و پیگیری های انجام شده در خصوص حفظ ایمنی بناهای دارای ارزش و جلوگیری از فعالیت های غیرمجاز در این بنگاها توضیح دهد.

علوی خطاب به مسئولان آتش نشانی گفت: لازم است مشخص شود که در مدت۲سال گذشته چه تمهیداتی برای جلوگیری از تکرار این حوادث و حفظ بناهای تاریخی به طور اخص فضاهای پرخطر اندیشیده شده است؟

عضو شورای شهر تهران بار دیگر با تاکید بر در نظر گرفتن منافع شهروندان در طرح ها و برنامه های مدیریت شهری گفت: همچنین پیشنهاد می کنم برای خروج مشاغل پر خطر از بافت ها و بناهای تاریخی و با رعایت منافع مردم طرح و برنامه ای از سوی شهرداری تهران ارائه گردد تا دیگر شاهد تلفات جانی و مخاطرات در بناهای تاریخی و حریم میراثی بافت های تاریخی شهر تهران نباشیم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط