1402/09/26-11:53

رویداد ایده پردازی مردمی «زمین و زنان» در ایستگاه پایانی/ نقش بانوان در مدیریت شهری مثمر ثمر است

رویداد ایده پردازی مردمی «زمین و زنان» در ایستگاه پایانی/ نقش بانوان در مدیریت شهری مثمر ثمر است

اختتامیه رویداد استارتاپی و نوآوری اجتماعی زنان در مواجهه با تغییر اقلیم با حضور جمعی از مسئولان اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، مدیران شهری و شبکه ارتباطی سازمان‎های غیردولتی زنان و شرکت کنندگان در برج آزادی برگزار شد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، در رویداد استارتاپی و نوآوری اجتماعی زنان در مواجهه با تغییر اقلیم ویژه سازمان‎های مردم نهاد محیط زیستی که از ۲۲ آبان ماه با حضور جمعی از ایده پردازان، برنامه نویسان، افراد خلاق و طراحان، سرمایه گذاران، صاحبان کسب و کار و با مشارکت معاونت توانمندسازی اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران آغاز شد، ۷۵ شرکت کننده حضور داشتند که در نهایت ۶۰ نفر وارد مراحل نهایی شدند.

امسال دومین سال برگزاری برنامه زنان و تغییرات اقلیم برگزار شد که هم اکنون در فاز هفتم قرار گرفته است. فاز اول این برنامه، شبکه‌سازی مردمی به عنوان پایلوت بود که در مناطق ۲۲گانه تهران برگزار شد و جامعه مخاطب ۱۵۰۰ نفری را در بر داشت.

در فاز دوم هم که با همکاری سازمان پسماند صورت گرفت، مسابقه دوخت کیسه‌های پارچه‏ای انجام شد. در اجرای فاز سوم این طرح در قالب برنامه مدیریت مصرف بهینه انرژی که به صورت مشترک با وزارت نیرو، وزارت نفت و سازمان پسماند برگزار شد استفاده بهینه مصرف آب و برق در مناطق ۲۲گانه تهران آموزش داده شد. همچنین فاز پنجم این طرح، شناسایی شبکه سازی کنشگران محیط زیستی بود که ۸۲۴ نفر کنشگر در این مسیر به صورت حضوری و مجازی آموزش دیدند. در فاز ششم هم شاهد بررسی اثربخشی کنشگران در مناطق ۲۲گانه بودیم.

فاز هفتم رویداد زنان و تغییرات اقلیم هم به صورت مشترک با انجمن ارتباطی زنان سازمان‌های مردم نهاد کل کشور با نام «زمین و زنان» ودر قالب ۳ بوت کمپ برگزار شد که در دو روز پایانی این رویداد، تیم‌های استارتاپی ایده‌هایی را در این خصوص ارائه دادند و به ایده های برتر جوایزی تعلق گرفت.

سید احمد علوی عضو شورای اسلامی و رییس ستاد سمن‎های شهر تهران در مراسم اختتامیه این رویداد با اشاره به بستر مناسب رویداد «زمین و زنان» اظهارکرد: با توجه به اهمیت این رویداد، امیدوار هستم که برگزارکنندگان - هم اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، شهرداری منطقه ۹ و هم سازمان پسماند - بتوانند از این پتانسیل و دغدغه شهروندان در حوزه زیست محیطی به بهترین نحو بهره ببرند.

وی با تاکید بر نقش موثر زنان در مدیریت شهری هم گفت: همانطور که بخش اعظمی از جامعه را زنان تشکیل می دهند، بخش اعظمی از برنامه تربیت، مدیریت و رشد جامعه نیز بر عهده بانوان است، لذا وقتی بانوان نسبت به موضوعی دغدغه‌مند می‌شوند با دقت و ظرافت بیشتری می‌توانند برای آن موضوع برنامه ریزی کنند؛ به ویژه که بسیاری از این موارد، موضوعاتی است که بانوان هم در محیط کار و هم در محیط خانه با آن روبرو هستند.

علوی ادامه داد: وقتی بانوان ما درکنار مدیریت شهری قرار می‌گیرند، هم دغدغه ها را به طرح و موضوع اجرایی تبدیل و هم در کنار مدیریت شهری اجرا می کنند. حتما لازم است زمینه برای حضور آنها بیشتر فراهم شود.

در رویداد «زمین و زنان» ۵۰ ایده ابتدایی، ارائه شد که با توجه به سیاستگذاری‎های مطرح شده ۳۰ ایده برای ارائه اولیه پذیرفته شدند. بعد از داوری، ۱۳ ایده که بیشترین نمره را کسب کرد برای مرحله دوم پذیرفته شدند و در نهایت ۱۱ ایده وارد مرحله نهایی شد.جمع آوری فیلتر سیگار، ساخت گرانول، ساختن ساختمان‌ها با کم‌ترین نخاله و پسماند، گردشگری هوشمند و... بخشی از ایده های مطرح شده در این رویداد بود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط