1402/11/03-16:24
زاکانی در مراسم بزرگداشت مقام زن و مادر:

حضور زنان در مناصب مدیریت شهری یک سرمایه بزرگ است

حضور زنان در مناصب مدیریت شهری یک سرمایه بزرگ است

مراسم بزرگداشت مقام زن و مادر ویژه زنان پرسنل شهرداری تهران با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مجید باقری معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، مریم اردبیلی مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران و جمعی از مدیران شهری در برج میلاد برگزار شد. شهردار تهران دراین مراسم، حضور زنان در مناصب مدیریت شهری را یک سرمایه بزرگ و پرچم‏دار تحول و تغییر خواند.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، علیرضا زاکانی در مراسم بزرگداشت مقام زن و مادر ویژه زنان پرسنل شهرداری با اشاره به فاجعه حادثه غمبار کرمان و جنایاتی که رقم خورد اظهارکرد: این اتفاق تلخ سبب شد که با تاخیر مراسم تجلیل از مقام شامخ حضرت زهرا(س) و روز زن را جشن بگیریم.

۸۳درصد بانوان شاغل در شهرداری، دارای مدارج علمی هستند

وی با بیان اینکه برای من مایه افتخار است که حدود ۱۱هزار و ۴۰۰ زن در شهرداری تهران با مدارج علمی قابل توجه حضور دارند تصریح کرد: یک اماری به من ارائه شده مبنی بر اینکه از این تعداد بانوی همکار در مدیریت شهری، ۱۹/۴ درصد مدرک لیسانس، ۳۵/۴۱ درصد مدرک فوق لیسانس و ۱۷/۲ درصد مدرک دکترا دارند که در مجموع بیش از ۸۳درصد بانوان، دارای مدارج علمی هستند؛ این در واقع یک ظرفیت بزرگ و یک سرمایه برای مدیریت شهری و شهرداری تهران محسوب می‎شود.

شهردار تهران ادامه داد: نکته دوم هم، ویژگی‎ها و مختصات زنان است که دقت ، ظرافت ، هنر و اداره درستی که بر سکانداری  ومتولی گری یک مجموعه دارند، حد بالایی از اعتماد را ایجاد می‎کندو سبب می‏شود که کار به دست بانوان به صورت ویژه از یک اطمینان بالاتر و بهتری به صورت خاص به سرانجام برسد. مدیریت شهری به واسطه تنوع و نوع کاری که دارد و علی القاعده با یک جامعیتی وارد کارکردهای خودش می شود، می تواند یک نقش ویژه و ممتازی را برای بانوان گرامی در مدیریت شهری برقرار کند.

زاکانی اضافه کرد: این اعتقاد مدیریت شهری است که ما باید زمینه توسعه و فعالیت کار را برای زنان مهیا و شرایط را به سمتی هدایت کنیم که ما به ازای حضور آنها و نقش‏آفرینی‏شان، در تغییر و تحول ۴گانه ای که قراراست رقم بخورد، موثر باشد.

نقش موفق زنان در الگوی مدیریت شهری

وی با اشاره به این تغییرات تصریح کرد: یکی از این تغییرات ناظر بر حوزه مدیرت شهری و ایجاد مدیریت شهری الگو، دیگری ناظر بر فناوری شهر هوشمند، سومین تغییر ناظر بر کالبد شهر و شهر الگو و در نهایت چهارمین تحول، ناظر بر شهروند الگو و حوزه سبک زندگی است که به طور حتم، زنان می‏توانند بیشترین و بهترین نقش در الگوی مدیریت شهری را بر عهده بگیرند.

زاکانی همچنین با توجه به موضوع انتصابات در رده‏های مدیریت شهری خاطرنشان کرد: به واسطه تجربه تاریخی و راه‎های طی شده تا به امروز و البته رسوباتی که در ذهن و دل برخی از مدیران وجود دارد، گاه در انتصابات، سنخیت جایگاه یک بانو ، کمتر لحاظ می‏شود.اما وقتی تحول در آن حوزه را هدف‌گذاری کردیم و به دنبال شخصی بودیم که بتواندعنصر تحول را محقق کند، به یک بانو رسیدیم.

وی ادامه داد: این نکته حایزاهمیت است که در مرور آن حوزه کاری، با توجه به سوابق تاریخی و شرایط مردانه‎اش، به دنبال یک مرد برای تصدی مسئولیت بودیم اما به دلیل نفس تحول و ایجاد آن، عملا این سنخیت نسبت به گذشته با تغییر مواجه شد و یک بانو، بر مسند مدیریت نشست.

انقلاب اسلامی؛ یک فرصت تاریخی برای حضور بانوان

شهردار تهران در ادامه سخنانش با اظهارامیدواری از این که مجموعه بانوان در مدیریت شهری، گام‎های موثری را در جهت دریافت تحول، تکمیل و پرچمداری برای پیشرفت و تحول در ابعاد مختلف مدیریت شهری داشته باشند، تصریح کرد: ان شاءلله نظام ما که به تعبیر مقام معظم رهبری یک نظام نیم بند اسلامی است، با فهم مکتب امام (ره) و با دقت در ابعاد مختلف شأن انسان و شأن بانوان و عموم مردم بتواند به سمت تکمیل و کامل شدن این مسیر،گام بردارد.

وی با تقدیر از تلاش‏های مدیرکل امور زنان وخانواده شهرداری تهران، مدیران و معاونانی که در عین انجام وظیفه خانه داری، مادری و محور بودن در خانواده، پرچم‏دار تغییر و تحول و پیشتازی در مدیریت و حضور موثر در محل خدمتشان هستند اظهارکرد: انقلاب اسلامی با ایجاد زمینه حضور بانوان در عرصه‌های اجتماعی یک فرصت تاریخی برای ساخت و الگوساختن کشور ایجاد کرده است، امیدوارهستم همه ما – چه خادمان شما و چه خودتان به عنوان عناصر اندیشمند و صاحب علم و فعال و کوشا- این فرصت تاریخی را دریابیم.

امیدواریم نقش آفرینی زنان ادامه‌ یابد

مریم اردبیلی مدیرکل امور زنان وخانواده شهرداری تهران هم در این مراسم با تاکید بر این موضوع که شهرداری تهران می‌تواند الگوی هم‌افزایی زنان در پیشرفت کشور باشد، اظهارکرد: پیشرانی زنان، داستان مهمی است.

وی با بیان اینکه از روز ازل، حکمت و سنت خداوند بر پیشرانی زنان بوده است ادامه داد: تمامی رسولان و فرستادگان حق و همچنین انسان‌های حق طلب، در تمام ادیان توحیدی، زنان را مایه خیر کثیر می‌دانند؛ بنابراین محیط کاری و جامعه ای که زن در آن تکریم شود، محیطی کریمانه خواهد بود.

دستیار ویژه شهردار تهران در امور زنان و خانواده همچنین با بیان اینکه اگر زنان نبودند انقلاب نبود، تصریح کرد: زنان و دختران پیشران حرکت و تحول و پیشرفت در جمهوری اسلامی هستند. وی با اشاره به اینکه در مسیری قرار گرفته‎ایم که شهری کریمانه رقم خورده شود، خاطرنشان کرد: هر مقدار اتمسفر قدرت و حرکت زنان در محیط کاری بیشتر شود و زنان امکان رشد و شکوفایی داشته باشند، این پیشرانی منجر به تغییرات مثبت‎تر خواهد شد.

اردبیلی با نگاهی به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با زنان که فرمودند نقش مادری در عالم خدمت، جایگاه و عظمتی دارد و این نقش بالاترین نقشی است که در عالم خلقت، انسان ها می توانند بپذیرند، هم بیان کرد: به فرموده رهبر انقلاب، تمام زنان امکان اینکه در کنار محوریت بزرگ خانواده نقش های اجتماعی داشته باشند را هم دارند و اینها با هم هیچ منافاتی ندارد؛ بنابراین وظیفه ما در مجموعه شهرداری و بخش های دیگر کشور این است که این امکان را بیش از پیش فراهم‌ سازیم.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با اشاره به میزان پیشرفت زنان پس‌ از جمهوری اسلامی و طی ۴۰ سال اخیر هم خاطرنشان کرد: این پیشرفت چه در مسیرهای علمی و ادبی و چه در طی کردن قله ها، بی نظیر بوده است.

اردبیلی با اشاره به موضوع هم افزایی هم تصریح کرد: باید نگاه مثبتی که در مدیریت شهری به توان زنان است را محترم بشماریم. لازم است تا نگاه تحول گرا و پیشرانی برای تمام شهر رقم بخورد.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۱۱هزار و ۴۰۰‌ نیروی در مجموعه شهرداری تهران مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: امیدواریم نقش آفرینی بانوان ادامه‌ پیدا کند و بهتر و بیشتر از این شود. عقیده دارم شهرداری تهران می‌تواند الگوی هم افزایی زنان در پیشرفت کشور باشد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط